logo

Carlotta - the museum database

bild

Moderna Göteborg, 2017 : Torslanda, Sörred :: Torslanda 78, Sörred 82

Object description
Torslanda ligger i sydligaste Bohuslän och har en utpräglad bohusnatur med stora lerslätter i nordost och klippterräng mot havet i väst.
Inventering - kopplad till
Moderna Göteborg, 2017
alt
Titel - utställningsdel
Moderna Göteborg, 2017 : Torslanda, Sörred
Sakord
utställningsdel
Titel - verkets
Torslanda 78, Sörred 82
Beskrivning
Torslanda ligger i sydligaste Bohuslän och har en utpräglad bohusnatur med stora lerslätter i nordost och klippterräng mot havet i väst.
Presentationstext

ÖVERSIKTLIG STADSDELSBESKRIVNING

Torslanda ligger i sydligaste Bohuslän och har en

utpräglad bohusnatur med stora lerslätter i nordost

och klippterräng mot havet i väst. I stadsdelens

östra del finns verksamheter med bland annat Volvo

och Göteborgs hamn. I ett stråk i mitten finns en

koncentration av bostäder och service medan den västra

delen domineras av natur- och rekreationsområden.

Bebyggelsen utgörs till största delen av enskilda småhus

med stor andel grupphusområden och villabebyggelse

från 1960-talet och framåt.

EN HISTORISK TILLBAKABLICK

Stadsdelen Torslanda har i huvudsak samma gränser

som Torslanda socken. Området som tillhörde Norge

före 1658 omfattar den västra delen av Hisingen.

Socknens största gårdar eller byar var Torslanda,

Amhult, Hästevik, Röd och Tumlehed med 4–11/2

mantal samt Högen, Bur och Kärr med 1 mantal.

Jordbruket dominerade men fiske har också bedrivits.

I slutet av 1800-talet började sommarbostäder

att etableras vid Hästevik–Hjuvik som hade

ångbåtsförbindelse med Göteborg och från 1920-talet

uppfördes sommarstugor inom flera områden. En

viktig förändring i Torslanda jordbrukssocken

genomfördes 1923 då Torslanda flygplats byggdes

intill ett strandområde vid Amhults by. Här bedrevs

reguljärt flyg från 1926 och flygplatsen utvidgades

efter hand. 1924 anlades Torslanda havsbadskoloni

på Skeppstadsholmen väster om flygfältet och en

liknande koloni tillkom senare på Stora Varholmen.

1952 sammanfördes Torslanda och Björlanda till en

kommun som fick namnet Torslanda. Några år senare

beslutades att Volvos nya fabrik skulle ligga i Sörred

öster om nuvarande stadsdelen Torslanda och den

stod klar 1964. 1967 inkorporerades Torslanda, Tuve

och Säve i Göteborg – tre kommuner samtidigt. 1971

gjordes en Generalplan för Hisingen, som delade in

Hisingen i ett rutnät av vägar, avsatte större delen av

västra Hisingen till industrier och hamnar och lade

ut stora bostadsområden kring ett snabbspårvägsnät

på centrala och östra Hisingen. Planen blev mycket

omdiskuterad för sina stora industriområden. Volvo

byggde sin Tuvefabrik på ett område redan planerat

för bostäder. Volvo startade en jättefabrik med ett

kilometerlångt löpande band i Torslanda 1963.

Stadsplanen för den centrala delen av Torslanda, norr

om Torslanda kyrka, gjordes 1967 av Per W Persson

och Lars Trogard. Området byggdes på åker och

ängsmark, intill ett höjdparti. Den äldre jordbruks- och

fritidsbebyggelsen har inlemmats i planen.

Industrins expansion öppnade för inflyttning av stora

grupper som fann arbete i industrin. Stadsplaneringen

skedde parallellt med byggprojekteringen, ofta av

samma arkitekter, exempelvis Göteborgs Förorters

arkitektkontor.

Öster om torget ligger det första bostadsområdet,

ett lamellhusområde som kallas ’Gamla Solbo’ efter

bostadsrättsföreningen. Väster om torget byggde HSB

ett område med fyravånings punkthus som bildar en

karakteristisk 60-talsmiljö kring en kulle. Nya Solbo är

ett stort radhusområde öster om kyrkan. Bebyggelsen

består mestadels av bl.a. atriumhus ordnade i grupper

kring öppna platser. Tvåvånings flerfamiljshus i norr

byggdes av HSB. Området har låg skala och är anpassat

till omgivningen i mindre bostadsgrupper. 1960-66

byggdes ett nytt bostadsområde i Röd-Nolered som

ansluter till Torslandas gamla centrum kring kyrkan.

Närmast kyrkan placerades Torslanda Torg och en ny

skola (Noleredsskolan) som gränsar till f d småskolan.

Väster om Torslanda Torg uppfördes lamellhus och

en grupp punkthus i 4 våningar. I söder och sydväst

ansluter en grupp kedjehus och ett radhusområde.

Öster om torget byggdes några loftgångshus och en

radhuslänga och i nordost ett område som omfattar

radhus och atriumhus.

;

FÖRÄNDRAT, BEVARAT

Torslanda flygplats avvecklades 1977–81.

Centrumanläggningen vid Torslanda Torg har

utvecklats. I norr längs Domarringsgatan byggdes

ett mycket stort småhusområde och en skola,

Torslandaskolan, cirka 1970–75 (nyuppförd 2013

efter brand). Många av fritidshusen har förvandlats till

året-runt-bostäder. Delar med landsbygdskaraktär är

fortfarande bevarade och värdefulla miljöer finns bl a

i Tumlehed kring gården Skogen samt på Porsholmen

och Krossholmen. Enstaka väl bevarade gårdar eller

byggnader finns även i övriga delar. Byggnadsformerna

och hushöjderna varierar. Trevåningslamellerna

finns som vinkelställda, krökta, saxade och lameller i

u-form. Punkthusen förekommer bl a som trekantiga,

stjärnhus och t-formade. Radhus, atriumhus och villor

utgör en mindre del av bostadsbebyggelsen i området.

INGÅR I BEFINTLIGA PROGRAM

I tidigare bevarandeprogram del I och II finns följande

områden beskrivna under rubriken övrigt:

Skeppstadsholmen och Stora Varholmen som är

havsbadskolonier. De två havsbadskolonierna är

intressanta exempel på kolonirörelsens verksamhet i

Göteborgsområdet.

Före detta Torslanda flygplats. Torslanda flygplats

invigdes i samband med Jubileet 1923 och utvidgades

på 1930- och 1960-talen.

Land
Sverige
Stad
Göteborg
Stadsdel
Sörred; Torslanda; Västra Hisingen
Belongs to Utställning
Moderna Göteborg, 2017 :: Kulturhistoriskt värdefull bebyggelse del III, Moderna Göteborg