ÖVERSIKTLIG STADSDELSBESKRIVNING
Rambergsstaden är en variationsrik stadsdel som
innehåller industriområdet med Volvo Lastvagnar,
arbetarstadsdel från tidigt 1900-tal, tvåvånings 1940-
tals lamellhus samt trevånings putsade lamellhus och
villor norr om Hjalmar Brantingsgatan. Keillers park
upptar hela den östra delen av stadsdelen.
EN HISTORISK TILLBAKABLICK
Namnet har stadsdelen fått efter Ramberget som är
ett dominerande inslag i området. Vid 1800-talets
mitt nådde Göta Älvs vassar nästan ända fram till
Ramberget och området runt berget var i huvudsak
obebyggt. 1906 när Lundby inkorporerades med
Göteborg donerade James Keiller Ramberget till
staden. Området har sedan dess använts som park,
numer känt som Keillers park. Området väster om
berget bebyggdes med bostadshus för anställda vid
Götaverken samt enkla bostadshus i två våningar
som ägdes av staden. I norr tillkom Lundby
koloniträdgårdar 1919. Väster om bostadsområdet
etablerades en industrianläggning som skulle få stor
betydelse för Göteborg. Inom denna började Volvo
att tillverka bilar 1926 och ”Volvo Lastvagnar” finns
fortfarande kvar.
Bostadsbebyggelsen utökades under 1940-talet med
tvåvånings lamellhus av trä vid Åbogårdsgatan samt
trevånings putsade lamellhus och villor norr om
Hjalmar Brantingsgatan.
1956 uppfördes Lundby gymnasium och intill
koloniträdgårdarna har fritidsanläggningar byggts.
Kanske det mest namnkunniga är Rambergsvallen,
hemmaarena för Hisingens eget lag, BK Häcken.
Vallen byggdes 1935 som »statskommunalt
reservarbete«. Rambergsvallen revs och ersattes av
den nya Bravida Arena 2015. På 1970-talet tillkom
Hisingens stora friskvårdscentrum, Lundbybadet.
Hisingens stadsstruktur har varit oregelbunden
på grund av utbyggnadshistorien. På Rambergets
norra sida låg en relativt gles trähusbebyggelse. Med
utbyggnaden av spårvägen och Lundby Centrum blev
detta område mer attraktivt. Från 1956 till 1968 byggdes
sluttningen full med stora flerbostadshus i sex till tolv
våningar. De större husen längs Virvelvindsgatan
understryker storstadsmiljön, medan de fritt lagda
punkthusen ger möjligheter till god utsikt.
Vid Gropegårdsgatan ligger Volvos första stora
industriområde. Det har byggts ut i etapper
sedan 1930-talet. 1940 drogs spårvägen fram
till fabriksportarna i hörnet mellan Hjalmar
Brantingsgatan och Gropegårdsgatan. När
Torslandaverken invigdes 1963 flyttades
personbilstillverkningen dit och Lundbyfabrikerna
blev lastvagnsfabriker.
Bostäder för Romer vid Gamla Rambergsvägen
Vid början av 1960-talet hade de flesta romer i
Göteborg en fast bostad, men för de som inte hade
det genomfördes en akut åtgärd i bostadsfrågan.
Arbetsmarknadsstyrelsen fick år 1959 bemyndigande
att uppföra provisoriska bostäder i överenskommelse
med vad som tillämpats beträffande arbetslösa.
Länsarbetsnämnden i Göteborg och Bohus län upplät
från och med då några provisoriska lägenhetshus
på platser där redan befintliga läger fanns; i den
första etappen vid Gamla Rambergsvägen och
Polstjärnegatan och senare även på fyra andra
platser. Detta var ett led i att försöka ordna fasta
bostäder i den vanliga bebyggelsen och inte så kallad
kategoribebyggelse.
FÖRÄNDRAT, BEVARAT
De typhus som nämns ovan, vilka byggdes som
bostäder för Romer vid Inägogatan, är sedan rivna.
INGÅR I BEFINTLIGA PROGRAM
Inga miljöer eller byggnader från den berörda perioden
ingår i befintligt bevarandeprogram, del I och II.