logo

Carlotta - the museum database

GM:20176 :: figur, prydnadsföremål, nickedocka [man]

Object description
föreställer en Mandarin av 1:a civila graden (rådgivare, civila eller militära ämbetsmän)
Inventarienummer
GM:20176
Typ av förvärv
gåva
Sakord
figur; prydnadsföremål; nickedocka [man]
Namn - fotograf
Eriksson, Magdalena; Jansson, Claes [bild 1]
Namn - förvärvat från
Ingelman, familjen
Tidpunkt - fotografering
2005-09-22 [me]
Tidpunkt - tillverkning
1750-talet
Tidpunkt - förvärv till museet
1951; 1904
Beskrivning
föreställer en Mandarin av 1:a civila graden (rådgivare, civila eller militära ämbetsmän)
Presentationstext

Figuren är en av två som infördes till Sverige troligen någon gång under 1700-talet, över 1,20 hög är det ett tämligen udda föremål även i en museisamling och är beskrivet som en nickedocka vilket ger indikation på att huvudet åtminstone ursprungligen varit rörligt.

Vi vet att den är gjord av porslin och lera och mycket skör. Den skrevs in i den etnografiska samlingen inom Göteborgs Museum 1904 efter lång tid i familjen Ingelmans ägo. Bengt Gustav Ingelman var magasinsförvaltare och verkställande direktör vid SOIC under 5:e oktrojen. Han levde 1774-1853. Vi vet inte om han personligen införde nickedockan till Sverige eller om den kom tidigare.

Dockan föreställer en Mandarin vilken var den västerländska benämningen på en kinesisk ämbetsman. Traditionen med det hierarkiska system i vilket Mandariner kom att ingå, går tillbaka till Zhoudynastin (ca 1040-256 f.Kr). Titeln erhölls efter goda meriter i tjänst och ett avancerat examenssystem. Systemet avskaffades först 1905. Många såg Mandarinsystemet som slutet och förbehållet vissa sociala klasser. För att klara examen krävdes goda kunskaper inom bland annat konfuciusk filosofi. Sådan skolning hade endast män från rika familjer råd att få. Det fanns således inga formella hinder för att prövas i testet men de praktiska ansågs så graverande att de flesta utan denna bildning avstod. Just att Mandarinen klarat den svåra examen gjorde i förlängningen att de ofta hade rykte om sig att vara kloka män med god intellektuell förmåga. Här fanns också en osynlig skillnad mellan Mandarinen och kejsaren. Medan den förste gjorde sig ett namn som boklärd var den senare mer insatt i konsten att föra krig och behålla makten.

Dockan har både riktigt skägg och hår. Frisyren är en lång fläta i nacken och resten av håret bortrakat - den manchuriska piskan. Klädseln består av en mandarinrock med ett sirligt emblem som tydliggör mandarinens rang och under rocken finns en dräkt prydd med drakar, det kejserliga emblemet. I handen syns en rutmönstrad näsduk. Näsduken användes främst som en typ av börs i vilken man kunde bära med sig små saker.

I och med att dockan är gjord av obränd lera är den tämligen skör. För att inte leran skulle spricka vid torkning armerades den med pappersfibrer. Utskjutande delar som fingrar och armar har förstärkts med järnten. Kroppen är ihålig och förmodligen uppbyggd genom moduler av lera. Huvudet är gjort separat och innan leran helt torkat ristades detaljer in i den. Halsen är förstärkt och under den sitter en bambukäpp med en krok instucken. Längst ned på käppen är en tyngd fäst med hjälp av ett rep som surrats runt den. Det är den här anordningen som gör att huvudet kan röra på sig.

Det sägs att dockan tillsammans med sin partner (GM:20177) ursprungligen har stått vid entrén till någon form av affärsinrättning som ett slags välkomnande par. Uppgiften är något osäker men ändå intressant. Hur kommer det sig att man kunde använda sig av en figur föreställande en mandarin på detta högst prosaiska vis? Kanske var mandarinen en slags beskyddare för handeln? Kanske stod han som symbol för hederlighet och idoghet? Om detta kan man säkerligen fundera vidare. Klart är att figuren fortfarande har mycket att säga oss som betraktare och att detta är ett föremål som länge kommer att fascinera oss.

Marie Björk

;

nickedocka

Mandarin av 1:a civila graden, kinesisk, 1700-talets senare del.

GM:20176

Utställning - utställd i
1700-talets Göteborg, 2010
Utställningsdel - utställd i
1700-talets Göteborg, 2010 : Stapel
Monter - utställd i
1700-talets Göteborg, 2010 : Stapel : Kineseri
Monter - tidigare utställd i
1700-talets Göteborg, 2010 : Stapelstaden : Internationell handel
Samtidiga förvärv
GM:20177
Arkivreferens
E1855,U252 [/neg.nr]; K 960313 [SVK reg.nr]
Material
lera; porslin
Land - tillverkning
Kina
Stad - användning
Göteborg
Klassifikation GSM
ostindia
Klassifikation OCM (smal)
Heminredning och möblering: Lösa prydnadsföremål (353.6); Keramik- och glastillverkning: Glas (323.2)
Teknik
polykrom
Litteraturhänvisning
Som jämförande exempel kan man se de två nickedockor som finns i Köpenhamn, Det kogelige danske Kunstkammer. I boken "Från Kina till Europa" s. 206 (Jan Wirgin) står: Nickedockor av det här slaget hörde till de populäraste inslagen i 1700-talets kineseriinteriörer. Storleken gör dock dessa dockor unika och det torde finnas ett tiotal par i hela världen enligt Östasiatiske konstkonsulenten och forskaren, Kee Il Choi Jr; Kinesiska nickedockor från 1700-talets andra hälft & Analysresultat av kinesisk nickedocka / Ingalill Nyström - ur Stiftelsen Västsvensk konservatorsatelje - årsskrift nr 11, (1999-2000)
Bredd (cm)
50
Höjd (cm)
121
Tjocklek (cm)
40
Namn - copyright/upphovsrättsinnehavare
Göteborgs Stadsmuseum
Licens - media
Erkännande-Ickekommersiell-Inga bearbetningar
Belongs to Samling
GM :: Göteborgs Museums samlingar

Leave a comment

You can comment on the object here. We moderate all comments before publishing.