logo

Carlotta - the museum database

bild

Moderna Göteborg, 2017 : Säve :: Säve 80

Object description
Säve präglas av ett böljande åkerlandskap med älvdalar, oskiftade byar och storskaliga verksamhetsområden.
Inventering - kopplad till
Moderna Göteborg, 2017
alt
Titel - utställningsdel
Moderna Göteborg, 2017 : Säve
Sakord
utställningsdel
Titel - verkets
Säve 80
Beskrivning
Säve präglas av ett böljande åkerlandskap med älvdalar, oskiftade byar och storskaliga verksamhetsområden.
Presentationstext

ÖVERSIKTLIG STADSDELSBESKRIVNING

Säve präglas av ett böljande åkerlandskap med älvdalar,

oskiftade byar och storskaliga verksamhetsområden.

Stadsdelen har en småskalig bebyggelse med gårdar,

byar och ett fåtal sammanhållna småhusområden.

Bebyggelsen är framförallt samlad runt Säve station.

EN HISTORISK TILLBAKABLICK

Stadsdelarna Säve, Kärra och Skogome utgjorde

tidigare Säve socken som sträckte sig från Nordre älv i

väster till Göta älv i öster. Den gamla landsvägen gick

mellan Nyebro och Vedbacka i Rödbo (nuvarande

Svankällevägen) och en mindre väg ledde västerut

från ”Kärra korsväg” vid nuvarande Kärra kapell till

Säve kyrka och Bärby. Säve var norskt fram till 1658.

Det utsattes flera gånger för krigshandlingar och i

slutet av 1600-talet anlades Orrekulla skans vid Göta

älv. Inom den relativt stora socknen har det funnits

ett flertal byar bl a Kyrkeby intill kyrkan, Gunnesby,

Kärra, Öxnäs, Bärby, Tagene och Åseby. Socknen

hade också många gårdar av varierande storlek. Två

av de största var säteriet Hökälla samt Clarebergs

gård. Bärby som är en gammal tingsplats var en

viktig punkt i bygden. Här öppnades Säves första

skola redan 1819 och 1874 byggdes en till vid ”Kärra

korsväg”. 1907 invigdes Bohusbanan. Samtidigt

öppnades en station intill Säve Kyrkeby där ett litet

stationssamhälle sedan växte fram.

Kvillehed, Åseby och delar av Askesbys före detta utmark

är fortfarande ett jordbrukslandskap. Landskapet

innehåller tydliga byplatser med lång kontinuitet,

liksom övergivna by- och torptomter, senare utflyttade

gårdar, små sommarstugor, beteshagar, hägnader,

dammar, vägsystem etc. Byvägen leder till en båtplats

vid älven. På 1930-talet började områdets karaktär

också att förändras genom nya verksamheter. 1940

startade utbyggnaden av Kungliga Göta Flygflottilj i

sydvästra Säve, 1946 öppnades en stentäkt vid Tagene,

1957 stod Skogome fångvårdsanstalt klar och 1958

togs motorvägen längs älven i bruk. Säves övriga delar

har delvis mycket välbevarad landsbygdskaraktär och

här finns flera värdefulla jordbruksmiljöer bl a Öxnäs,

Åseby, Näset, Kyrkeby samt Assmundtorp som ingår

i Skändlaområdet. Inom f d Säve och Rödbo socknar

finns stora delar av det gamla vägnätet kvar. Under

femtiotalet började det gå bussar till Lilleby, där det

byggdes fritidshusområden och sommarstugor.

INGÅR I BEFINTLIGA PROGRAM

Inga miljöer eller byggnader från den berörda perioden

ingår i befintligt bevarandeprogram, del I och II.

Land
Sverige
Stad
Göteborg
Stadsdel
Säve; Norra Hisingen
Belongs to Utställning
Moderna Göteborg, 2017 :: Kulturhistoriskt värdefull bebyggelse del III, Moderna Göteborg