Hstoriska porträtt?
Genom tiderna har konstnärer använt koder, symboler eller föremål för att hjälpa den som tittar på ett porträtt att förstå vem och vad de ser. Under 1600-talet visste många inte hur kungen egentligen såg ut, eftersom fotografiet inte var uppfunnet. Då hade tavlorna en viktigare roll, även om de flesta inte fick möjlighet att se dem.
Samtliga av utställningens skolplanscher med kungaporträtt, de flesta från Vasaätten, är baserade på äldre målningar, ofta exakta kopior. När planscherna tillverkades för drygt hundra år sedan var det viktiga inte att visa hur en människa verkligen såg ut under 1500- och 1600-talen. Istället förstärktes gamla idéer om regenternas utseenden. Gustav Vasa porträtterades som landsfadern, Erik XIV den noble fursten och drottning Kristina den rena, visa kvinnan. Rustningen som Gustav II Adolf och många andra bär symboliserar att kungen alltid var beredd.
På så sätt handlade skolplanscherna om att lära sig att känna igen kungarna och drottningarna, istället för att vara underlag för diskussion om vilka personerna faktiskt var eller hur deras ledarskap påverkade Sveriges invånare.
Historical portraits?
Throughout the ages, artists have made use of codes, symbols or objects to help onlookers understand who or what it is that they can see. In the 17th century, many people did not actually know what the king looked like, given that photography had not been invented. Paintings were therefore very important, even if many citizens did not get the opportunity to view them.
All of the school wallcharts in the exhibition depicting portraits of kings (most of which relate to the House of Vasa) are based on older paintings and they are often exact copies. When the wallcharts were manufactured around 100 years ago, the objective was not to show how historical figures really looked in the 16th and 17th centuries. Instead, old ideas about the ruling class were reinforced. Gustav Vasa was portrayed as the nation’s father, Eric XIV was a noble monarch and Queen Christina was a pure and wise feminine figure. The armour worn by Gustav II Adolf and many others symbolised that the king was always prepared for battle.
In this way, the school wallcharts served to teach students how to recognise the various kings and queens, rather than to act as a basis for discussion about what these people were really like, or how their leadership affected the citizens of Sweden.