Grejen med Göteborg : 1900-2020, 2021 : Mittenrummet - Grupp 2 : Lisebergskanin
::
Lisebergskaniner

- Object description
Berättelsen om Lisebergskaninen
Liseberg har funnits sedan 1923 och är Nordens största nöjespark, med drygt tre miljoner besök per år. Troligtvis har du som läser detta varit på Liseberg någon gång. Du kanske har dansat, varit på julmarknad eller åkt någon av alla attraktioner, kört femkamp eller varit på konsert. Kanske känner du till historien om hur Liseberg förvandlades från odlingsmark till nöjesfält i samband med Jubileumsutställningen 1923. Men du har nog inte hört hur det gick till när kaninen blev Lisebergs symbol.
1980 åkte Lisebergs ledningsgrupp till en mässa i USA. Där träffade de Bill Scollon, en påstridig försäljare som ville sälja en maskot till nöjesparken. Lisebergscheferna försökte säga nej, genom att ge honom ett omöjligt uppdrag: de ville ha en kanin som var grön och rosa, och dräkten skulle vara klar inom sexton dagar. Otippat nog hann Bill Scollon både rita och sy dräkten. Redan första sommaren blev kaninen populär hos barnen, och 1984 blev den utsedd till Lisebergs officiella symbol. Sedan 2013 har Liseberg ett kaninland med lekplats och attraktioner för de minsta barnen.