logo

Carlotta - the museum database

bild

Grejen med Göteborg : 1900-2020, 2021 : Östra rummet - Grupp 2 : Biljettautomat :: Biljettautomat och skyltar

Object description

Sveriges största spårvagnsnät

1950 fanns det spårvagnar i tretton svenska städer. Femtio år senare hade bara tre städer kvar sina vagnar, och Göteborg hade det största systemet av alla. 2020 körde de tolv linjerna sammanlagt nästan ett varv runt jorden varje dag.

Det har alltid funnits något för spårvagnsresenärerna att reta upp sig på. I början av 2000-talet störde sig alla på gnisslande italienska spårvagnar. Hundra år tidigare var folk arga för att kvinnor åkte spårvagn med livsfarligt långa och vassa hattnålar. 1960 tyckte en del att förarna hade för korta kjolar. Att vagnarna går så långsamt är en annan sak man alltid kan klaga på. För att inte tala om biljettpriserna och betalautomaterna.

1990–2009 användes de här halvdigitala maskinerna. Karl Arvidsson, som samlat de här »hundrakorten«, minns känslan när han förstod hur man stämplade.

"Det kändes väldigt modernt och världsvant att göra det. Där jag kom ifrån hade man ännu inte börjat använda denna typ av färdbevis. När man fattat hur de funkade så hjälpte man generöst, och lite von oben, utsocknes med hur saker och ting funkade i storstan."

Titel - monterdel
Grejen med Göteborg : 1900-2020, 2021 : Östra rummet - Grupp 2 : Biljettautomat
Sakord
monterdel
Titel - verkets
Biljettautomat och skyltar
Title - english
Ticket machine and signs
Beskrivning

Sveriges största spårvagnsnät

1950 fanns det spårvagnar i tretton svenska städer. Femtio år senare hade bara tre städer kvar sina vagnar, och Göteborg hade det största systemet av alla. 2020 körde de tolv linjerna sammanlagt nästan ett varv runt jorden varje dag.

Det har alltid funnits något för spårvagnsresenärerna att reta upp sig på. I början av 2000-talet störde sig alla på gnisslande italienska spårvagnar. Hundra år tidigare var folk arga för att kvinnor åkte spårvagn med livsfarligt långa och vassa hattnålar. 1960 tyckte en del att förarna hade för korta kjolar. Att vagnarna går så långsamt är en annan sak man alltid kan klaga på. För att inte tala om biljettpriserna och betalautomaterna.

1990–2009 användes de här halvdigitala maskinerna. Karl Arvidsson, som samlat de här »hundrakorten«, minns känslan när han förstod hur man stämplade.

"Det kändes väldigt modernt och världsvant att göra det. Där jag kom ifrån hade man ännu inte börjat använda denna typ av färdbevis. När man fattat hur de funkade så hjälpte man generöst, och lite von oben, utsocknes med hur saker och ting funkade i storstan."

Presentationstext
BILJETTAUTOMATEN - Spårvagnarna är typiska för Göteborg. Från 1990-talet till 2010 användes de här halvautomatiska biljettautomaterna, där du stämplade så kallade hundrakort.
Presentation text - english

TICKET MACHINE - Trams are typical of Gothenburg. From the 1990s to 2010 these semi-automatic ticket machines were used for stampingpassengers’ 100-kronor tickets.

----------

Sweden’s biggest tram network

In 1950 trams were operating in 13 Swedish cities. Fifty years later only three cities still had tram systems, of which by far the largest was in Gothenburg. In 2020 trams on the city’s 12 lines travelled the equivalent of almost once around the Earth every day.

Tram passengers have always found something to annoy them. At the beginning of the 2000 decade it was the screeching sound of the Italian trams. A century earlier it was the lethally long and sharp hatpins of women passengers. In 1960 some people felt the drivers’ skirts were too short. The trams’ slow speed can also be a constant irritant, as can the ticket prices and payment machines.

These semi-digital machines were used from 1990 to 2009. Karl Arvidsson, who collected all these 100-kronor tickets, remembers how he felt when he understood how the ticket stamping process worked.

“It felt really modern and sophisticated to do it. Where I came from, this type of ticket was not yet in use. When you understood how it worked, you generously and slightly condescendingly showed visitors how things worked in the big city.”

Belongs to Utställningsdel
Grejen med Göteborg : 1900-2020, 2021 : Östra rummet - Grupp 2 :: Östra rummet - Grupp 2