logo

Carlotta - the museum database

bild

Grejen med Göteborg : 1900-2020, 2021 : Östra rummet - Grupp 3 : Ölflaskor :: Ölflaskor

Object description

David Carnegies eviga arv

Ölen Carnegie Porter har druckits i 200 år. Det är konstigt. För David Carnegie, som gett ölet dess namn, drev bara bryggeriet vid Klippan i fem år innan han lämnade Göteborg och for hem till Skottland. Den göteborgska familjen Ekman fortsatte driva bryggeriet vid Klippan i Majorna, men namnet fick hänga kvar.

På 1920-talet köpte Pripps hela Carnegiebryggeriet. Sedan köpte staten Pripps. Staten sålde till Volvo, som sålde till norska Orkla, som till slut sålde till danska Carlsberg. Danskarna brygger fortfarande Carnegie Porter, fast i Falkenberg. Andra lokala öl har gått ur sortimentet, men just Carnegie har storägarna klamrat sig fast vid.

Öl har bryggts i Göteborg i minst 400 år. Efter millennieskiftet lade Pripps ner sin tillverkning i staden. Trots det blommade Göteborg upp som Sveriges främsta ölstad, med ett myller av småbryggerier. Ett av dem ligger i David Carnegies gamla lokaler. Innebär det att cirkeln är sluten? Nja. Det nya bryggeriets affärsidé är en helt annan än Carnegies: att hela tiden brygga nya ölsorter, med nya namn. Och välbekanta göteborgsmotiv på förpackningen.

Titel - monterdel
Grejen med Göteborg : 1900-2020, 2021 : Östra rummet - Grupp 3 : Ölflaskor
Sakord
monterdel
Titel - verkets
Ölflaskor
Title - english
Beer bottles
Beskrivning

David Carnegies eviga arv

Ölen Carnegie Porter har druckits i 200 år. Det är konstigt. För David Carnegie, som gett ölet dess namn, drev bara bryggeriet vid Klippan i fem år innan han lämnade Göteborg och for hem till Skottland. Den göteborgska familjen Ekman fortsatte driva bryggeriet vid Klippan i Majorna, men namnet fick hänga kvar.

På 1920-talet köpte Pripps hela Carnegiebryggeriet. Sedan köpte staten Pripps. Staten sålde till Volvo, som sålde till norska Orkla, som till slut sålde till danska Carlsberg. Danskarna brygger fortfarande Carnegie Porter, fast i Falkenberg. Andra lokala öl har gått ur sortimentet, men just Carnegie har storägarna klamrat sig fast vid.

Öl har bryggts i Göteborg i minst 400 år. Efter millennieskiftet lade Pripps ner sin tillverkning i staden. Trots det blommade Göteborg upp som Sveriges främsta ölstad, med ett myller av småbryggerier. Ett av dem ligger i David Carnegies gamla lokaler. Innebär det att cirkeln är sluten? Nja. Det nya bryggeriets affärsidé är en helt annan än Carnegies: att hela tiden brygga nya ölsorter, med nya namn. Och välbekanta göteborgsmotiv på förpackningen.

Presentationstext
ÖLFLASKORNA - Carnegie porter började tillverkas i Göteborg för 200 år sedan, och under 1800- och 1900-talet var Göteborg en ölstad med många stora bryggerier. Idag finns det många små istället.
Presentation text - english

BEER BOTTLES - Carnegie Porter was first made in Gothenburg 200 years ago. Then in the 19th and 20th centuries Gothenburg was a beer city with many large breweries. Today it has many small ones instead.

----------

David Carnegie’s eternal legacy

People have been drinking Carnegie Porter beer for 200 years. That’s strange, because David Carnegie, after which it is named, only ran the brewery in the Klippan area in the Majorna district for five years before he left Gothenburg and went home to Scotland. Gothenburg’s Ekman family then took over the brewery but kept the name.

In the 1920s Pripps bought the entire Carnegie brewery. Then the Swedish state bought Pripps. The state sold it on to Volvo, which sold it to Norway’s Orkla, which then sold it to Denmark’s Carlsberg. The Danes still brew Carnegie Porter, but in Falkenberg. Other local beers have been discontinued but the owners have kept a firm hold of Carnegie.

Beer has been brewed in Gothenburg for at least 400 years. At the start of the new millennium Pripps shut down its production in the city. Despite this, Gothenburg flourished as Sweden’s leading beer city, with many small breweries. One of them is in David Carnegie’s old premises.

Does that mean things have come full circle? Well, not quite. The new brewery’s business concept is totally different than Carnegie’s: to keep on brewing new types of beer, with new names and well-known Gothenburg images on the packaging.

Belongs to Utställningsdel
Grejen med Göteborg : 1900-2020, 2021 : Östra rummet - Grupp 3 :: Östra rummet - Grupp 3