logo

Carlotta - the museum database

bild

Grejen med Göteborg : 1900-2020, 2021 : Östra rummet - Grupp 3 : Stena Lineväska :: Stena Line-väska

Object description

Den folkliga färjan

"Den där väskan var populär. Man ville visa upp att man åkt med Stena Line."

Jan-Erik Lorensson arbetade på Stena Line när företaget var nytt. 1962 tog Sten A Olsson pengar han tjänat i skrotbranschen och köpte rederiet Skagenlinjen. Olsson var inte först med att köra båtar mellan Danmark och Göteborg, men affärsidén var ny och modern: billiga biljetter och billiga varor.

"Det nya var att folk, helt vanliga knegare, kunde åka och handla. Smör, kött, brännvin", säger Jan-Erik Lorensson.

Skagenlinjen blev Stena Line och rederiet växte snabbt. Ända sedan 1969 har svenskarna kunnat ta med bilen ombord på Stena Danica och ha »lillsemester« i Danmark, eller fortsätta ner till Europa.

Det finns något dubbelt i göteborgarnas kärlek till Stena Line. Till havs är fartygen frizoner där öl på dagen och enarmade banditer är helt okej – men också lätta måltavlor för den som vill kritisera rederiet. Sten A Olsson själv har bemött kritiken så här:

»Jag dricker inte sprit men det är underbart att se fulla och glada passagerare lämna våra färjor.« (Dagens Industri, 1996)

Titel - monterdel
Grejen med Göteborg : 1900-2020, 2021 : Östra rummet - Grupp 3 : Stena Lineväska
Sakord
monterdel
Titel - verkets
Stena Line-väska
Title - english
Stena Line bag
Beskrivning

Den folkliga färjan

"Den där väskan var populär. Man ville visa upp att man åkt med Stena Line."

Jan-Erik Lorensson arbetade på Stena Line när företaget var nytt. 1962 tog Sten A Olsson pengar han tjänat i skrotbranschen och köpte rederiet Skagenlinjen. Olsson var inte först med att köra båtar mellan Danmark och Göteborg, men affärsidén var ny och modern: billiga biljetter och billiga varor.

"Det nya var att folk, helt vanliga knegare, kunde åka och handla. Smör, kött, brännvin", säger Jan-Erik Lorensson.

Skagenlinjen blev Stena Line och rederiet växte snabbt. Ända sedan 1969 har svenskarna kunnat ta med bilen ombord på Stena Danica och ha »lillsemester« i Danmark, eller fortsätta ner till Europa.

Det finns något dubbelt i göteborgarnas kärlek till Stena Line. Till havs är fartygen frizoner där öl på dagen och enarmade banditer är helt okej – men också lätta måltavlor för den som vill kritisera rederiet. Sten A Olsson själv har bemött kritiken så här:

»Jag dricker inte sprit men det är underbart att se fulla och glada passagerare lämna våra färjor.« (Dagens Industri, 1996)

Presentationstext
VÄSKAN - På 1960-talet startade Stens Line billiga kryssningar till Danmark. De blev både älskade och kritiserade, för på färjan fanns spelautomater och folk kunde dricka öl mitt på dagen.
Presentation text - english

BAG - In the 1960s Stena Line began offering cheap cruises to Denmark. They became both loved and criticised, because the ferries had slot machines and people could drink beer during the day.

----------

The people’s ferry

»That bag was popular. People wanted to show they’d travelled with Stena Line.«

Jan-Erik Lorensson worked for Stena Line when the company was new. In 1962 Sten A Olsson used money he’d made in the scrap industry to buy the Skagenlinjen shipping line. Olsson was not the first to operate ships between Denmark and Gothenburg but the business concept was new and modern: cheap tickets and cheap wares.

»What was new was that ordinary people – manual workers – could travel and shop. Butter, meat, liquor«, Lorensson explains.

Skagenlinjen became Stena Line and grew quickly. Ever since 1969, Swedes have been able to take their cars on board Stena Danica and have a mini-holiday in Denmark or continue on down into continental Europe.

Gothenburgers seem to have slightly mixed feelings about Stena Line. At sea the boats are free zones where drinking beer during the day and playing the slot machines are totally okay – but the ferries are also easy targets for critics of the shipping line. This is how Sten A Olsson himself responded:

»I don’t drink spirits but it’s wonderful to see drunk and happy passengers leaving our ferries.« (News paper Dagens Industri, 1996)

Belongs to Utställningsdel
Grejen med Göteborg : 1900-2020, 2021 : Östra rummet - Grupp 3 :: Östra rummet - Grupp 3