logo

Carlotta - the museum database

bild

Grejen med Göteborg : 1900-2020, 2021 : Östra rummet - Grupp 3 : Stena Lineväska :: Stena Line-väska

Object description

Den folkliga färjan

"Den där väskan var populär. Man ville visa upp att man åkt med Stena Line."

Jan-Erik Lorensson arbetade på Stena Line när företaget var nytt. 1962 tog Sten A Olsson pengar han tjänat i skrotbranschen och köpte rederiet Skagenlinjen. Olsson var inte först med att köra båtar mellan Danmark och Göteborg, men affärsidén var ny och modern: billiga biljetter och billiga varor.

"Det nya var att folk, helt vanliga knegare, kunde åka och handla. Smör, kött, brännvin", säger Jan-Erik Lorensson.

Skagenlinjen blev Stena Line och rederiet växte snabbt. Ända sedan 1969 har svenskarna kunnat ta med bilen ombord på Stena Danica och ha »lillsemester« i Danmark, eller fortsätta ner till Europa.

Det finns något dubbelt i göteborgarnas kärlek till Stena Line. Till havs är fartygen frizoner där öl på dagen och enarmade banditer är helt okej – men också lätta måltavlor för den som vill kritisera rederiet. Sten A Olsson själv har bemött kritiken så här:

»Jag dricker inte sprit men det är underbart att se fulla och glada passagerare lämna våra färjor.« (Dagens Industri, 1996)