Bilen inköptes 1916 av Fru Hilda Söderhielm, född Pripp, som i sin tur sålde den vidare till AB Pripp & Lyckholm Göteborg. Där användes den som direktionsvagn fram till år 1930.
Bo Andersson, penisonerad bilmekaniker och deltidsbrandman, berättar 20250819 att han 1962-63 gick i verkstadsskola som bedrevs av Scania. Han fick tillsammans med skolkamrater som praktikuppgift att ordningsställa Industrimuseets Scania-bil. Uppdraget löd att få igång bilen så att den blev körbar. Platsen för ordningsställandet var i Industrimuseets lokaler vid Götaplatsen. Bo minns att de bland annat bytte kolvringar på motron som specialtillverkades av Daros i Partille. Om babbitlagren byttes eller om de gamla återanvändes, minns han inte. Museichefen Åke Åberg tillsammans med lärare på Scania ledde arbetet. Bo berättar vidare att de fick igång bilen och tog en provtur från museet upp för Kallebäcksliden. Där blev de stoppade av polis som hade synpunkter på ett av däcken som var lindad. Bilen var för övrigt vare sig registrerad eller besiktigad.
Leave a comment
You can comment on the object here. We moderate all comments before publishing.