logo

Carlotta - the museum database

Comments (3)

GIM:8656 :: bil, hjuldon, elbil

Object description

kaross av typ "Landaulette". Från ratten manövreras hela elsystemet. I rattens centrum finns ett pådrag med vilket man kan ställa in sex hastigheter framåt, motorbromsning och några backhastigheter. Vi chafförens fötter sitter mätarens som visar volt och ampère. De två motorerna, seriekopplade, sitter på var sitt framhjul. Effekten på dem är 3kw vardera vid 2000-2300 varv/min och de väger 50 kg. Ackumulatorerna är placerade dels under förarsätet och dels under bakre passagerarsätet. De väger tillsammans 360 kg. En uppladdning kunde ge en färd på 7 mil, med en hastighet på 20-25 km/tim. Den maximala hastigheten uppges till 35 km/tim vilket var olagligt på denna tid.

Karosstypen "Landaulette" innebär att passagerarna sitter i en kupé med plats för fyra till fem personer. Framstycket på kupén är fast och glasförsedd. Vid bra väder kan bakstycket och taket fällas bort och vagnen blir öppen.

Inventarienummer
GIM:8656
tidigare id-beteckning
TPB:10
Registreringsnummer - övrigt
O 15 [reg. nr]
Typ av förvärv
gåva
Sakord
bil; hjuldon; elbil
Modell- eller artikelnamn
Kriegerdroska
Namn - fotograf
Wernemyr, Manne
Namn - tillverkning
Compagnie Parisienne des Voitures Electriques
Namn - användning
Sjöö, Oscar [chaufför]
Namn - ägare
Grebst, Harald A:son; Seaton, George, 1881-1954
Tidpunkt - fotografering
2012-10-04
Tidpunkt - tillverkning
1904
Beskrivning

kaross av typ "Landaulette". Från ratten manövreras hela elsystemet. I rattens centrum finns ett pådrag med vilket man kan ställa in sex hastigheter framåt, motorbromsning och några backhastigheter. Vi chafförens fötter sitter mätarens som visar volt och ampère. De två motorerna, seriekopplade, sitter på var sitt framhjul. Effekten på dem är 3kw vardera vid 2000-2300 varv/min och de väger 50 kg. Ackumulatorerna är placerade dels under förarsätet och dels under bakre passagerarsätet. De väger tillsammans 360 kg. En uppladdning kunde ge en färd på 7 mil, med en hastighet på 20-25 km/tim. Den maximala hastigheten uppges till 35 km/tim vilket var olagligt på denna tid.

Karosstypen "Landaulette" innebär att passagerarna sitter i en kupé med plats för fyra till fem personer. Framstycket på kupén är fast och glasförsedd. Vid bra väder kan bakstycket och taket fällas bort och vagnen blir öppen.

Historik
den första elbilen i Sverige; importerades från Frankrike av konsul H Grebst 1904. 1910 övergick bilen i familjen Seatons ägo. Familjen bodde vid Stora Nygatan i Göteborg där man hade ett laddningsaggregat, vilket man även hade i Lerum, där sommarresidenset låg. Familjens kusk, Oscar Sjöö, fick lära sig köra på egen hand och sedan köra upp (som andra person i Göteborg) inför stadens besiktningsman, som var Erland Zell, stadens spåvagnsdirektör. Körkortet kostade 15 kr och utfärdades på enkelt brevpapper. Sista gången bilen genomgick en besiktning var 1919. 1927 köptes den av Gustav Ekwall på auktion för 75 kr. Bilen fick sedan tjäna som lekstuga år barnen.
Arkivreferens
U:931 [Uppg.boken för ytterligare uppgifter om föremålet.]
Materialkategori
metall; trä
Namn - annan anknytning
Zell, Erland
Land - tillverkning
Frankrike
Stad - tillverkning
Paris
Vecka - veckans föremål
2012-42
Klassifikation GSM
industrihistoria
Klassifikation OCM (smal)
Fordon: Bilar (493.5)
Namn - copyright/upphovsrättsinnehavare
Göteborgs Stadsmuseum
Licens - media
Erkännande
Belongs to Samling
GIM :: Göteborgs Industrimuseums samlingar

Leave a comment

You can comment on the object here. We moderate all comments before publishing.

Comments (3)

  • Philip2025-02-03 14:36

    Som barnbarns barnbarn till Arthur var det roligt att läsa Hans Ekwalls kommentar angående gammelfarfars bil, tack för den berättelsen. Vore kul att se bilen i verkligheten någon gång. /Philip Seaton
  • Göteborgs stadsmuseum2024-06-10 17:50

    Hej Hans, Stort tack för informationen! mvh / Göteborgs stadsmuseum
  • Eka2024-06-09 15:04

    Jag är ett av barnbarnen som lekte i Kriegern. Den fanns i ett garage i vår lada. Någon gång på 50 talet blev farfar kontaktad av 2 Chalmersstuderande. De fick låna bilen och lyckades få den i körbart skick. De tiggde batterier från Tudor troligen och däck från annat håll. De lyckades få bilen i körbart skick och en dag kom den tillbaka till oss på ett lastbilsflak och lastades av och min far körde bilen sedan ort efter sjökanten till Ramberget och tillbaka. Mig veterligt var detta enda gången som bilen kördes. 1968 köptes bilen av någon som sedan skänkte den till Gbg Industrimuseum som då låg mittemot Valhallabadet. Intressant var att vi när farfar lånat ut bilen blev vi kontaktade av ett bilhistoriskt sällskap uttryckte en mycket stark oro över att bilen lånats ut till "Chalmerister". "Man vet ju vad sådana kan hitta på" de trodde förmodligen att bilen skulle användas och förstöras i kortegen. Hans Ekwall - Lerum