GIM:8666 :: hjuldon, bil, kvartslimousine
- Object description
6-cylindrig 7,43 liters sidventilmotor på ca 65 hk vid 1750 varv. Dubbel tändning med såväl magnet som batteri. Karosseriet är av typen kvartslimosine och är byggd a J Rothschild & Fils, Paris. Växellådan är treväxlad (den ersattes i produktion under år 1913 av en fyrväxlad låda). Modellen kallas kvartslimousine - dvs kupéutrymmet är täckt och chaufförsutrymmet har fast tack menär f.ö. öppet åt sidorna med dörr endast på vänster sida.
Mellan fram- och baksäte fanns en taltratt och slang (saknas idag). Bilen kunde ta upp till 6 passagerare - tre i baksätet i kupén, två på extrastolar som kan fällas upp framför baksätet samt en bredvid chauffören.
"Vad gäller automobilens skick kan det allmänt konstateras, att fordonets yttre ser ut att representera ett de facto bruksskick efter mer än 15 års god omvårdnad av yrekskuniga chaufförer. Såvitt jag kan komma ihåg är karosseriets lackering densamma som i slutet på 50-talet. Förutom den patina som de gångna åren förlänat karosseriet syns endast mindre tecken på slitage, medan däcken, som ju är förbrukningsdelar, är i dåligt skick. F.ö. sitter det ett komplett artilleriekerframhjul som reservhjul löst i sin balja vid höger fotsteg.
Kylarprydnaden "Spirit of Ecstasy" saknades redan på 1950-talet och det kan hållas för icke särskilt osannolikt att den behölls av familjen Lithander. Det befintliga kylarlocket är av den enkla typ som levererades av Rolls-Royce till ägare som vid behov ville ha möjlighet att ersätta den flygande damen ("The Flying Lady" som prydnaden också kallades) för att undvika stöld. Bekymrande är dock att båda parkeringslamporna ovanpå framskärmarna har försvunnit sedan 1950-talet. Ett runt instrument på instrumentpanelen saknas liksom handluftpumpen för att pumpa upp ett initialtryck i bensintanken före start. Talröret mellan kupé och chaufför saknas också. En box med elkabelanslutningar med tillhörande reglage för belysningssystemet synes ha varit utsatt för viss åverkan och märken efter en avlägsnad tillverkningsskylt (med chassinummer) finns också på instrumentpanelen."
(Källa Lennart Haajanen i Ventilen, Göteborgs Motorhistoriska klubbs medlemtidning, 2004 nr 3)
- Object description
Besiktningsinstrumentet har följande text:
År 1923 den 2 Febr verkställdes av undertecknad i Göteborg besiktning å en automobil tillhörig Direktör Edv. Lithander, Göteborg.
Beskrivning å automobilen:
Automobilen är en heltäckt 6-sitsig vagn samt avsedd för personbefordran. Dess längd 490 cm, höjd...... (tomt fält) cm, största bredd 184 cm. Axelavstånd 367 cm, hjulavstånd fram 146 cm, bak 145 cm. Dess tillverkare är Rolls Royce, England. Typ Rolls Royce 1914. Fabriksnummer 2252. Automobilens egen vikt med tyngsta karosseri enl vågsedel 2257 (2387) kg. Drivkraftens art och nummer: Benzinmotor nr 63 A. Antal hästkrafter: 40-50. Motorens cylindertal: 6. Cylinderdimensioner 114 mm diam 121 mm slag. Automobilen är avsed att kunna föra 7 personer.
Lastningsförmåga...(tomt fält) kg. Högsta hjultryck å framaxeln 585 kg, å bakaxeln 824 kg. ringbredd fram 13,5 cm, bak 13,5 cm. Minsta tillåtna ringbredd: fram 10 cm, bak 13 cm efter 1 oktober 1924. Hjulringarnas beskaffenhet Gummi (Luftringar).
Skattevikt enligt uppgift 2097 kg (2147 kg).
Automobilens beskaffenhet:
Överensstämmer automobilen till sin beskaffenhet med de i § 1 av K.F. av 30 juni 1916 meddelade bestämmelser med däruti senare gjorda ändringar och tillägg och är aotomobilen jämväl i övrigt lämplig för sitt ändamål? Ja.
Göteborg den 2 februari 1923. (Undertecknat av ett svårläst namn: av E Ryegren).
Att häri omförmälda automobil denna dag blivit härstädes registrerad samt därvid tilldelats igenkänningsmärke, bestående av, utom den länet betecknande bokstaven O, ordningsnumret 295; betyder Göteborg, i landskansliet, den 3 februari 1923 Ex officio: (svårläst förnamn) Björkman.
Summa 17 kronor för registreringsavgift, stämpelavgift och lösen.
Leave a comment
You can comment on the object here. We moderate all comments before publishing.