logo

Carlotta - the museum database

GIM:8666 :: hjuldon, bil, kvartslimousine

Object description

6-cylindrig 7,43 liters sidventilmotor på ca 65 hk vid 1750 varv. Dubbel tändning med såväl magnet som batteri. Karosseriet är av typen kvartslimosine och är byggd a J Rothschild & Fils, Paris. Växellådan är treväxlad (den ersattes i produktion under år 1913 av en fyrväxlad låda). Modellen kallas kvartslimousine - dvs kupéutrymmet är täckt och chaufförsutrymmet har fast tack menär f.ö. öppet åt sidorna med dörr endast på vänster sida.

Mellan fram- och baksäte fanns en taltratt och slang (saknas idag). Bilen kunde ta upp till 6 passagerare - tre i baksätet i kupén, två på extrastolar som kan fällas upp framför baksätet samt en bredvid chauffören.

"Vad gäller automobilens skick kan det allmänt konstateras, att fordonets yttre ser ut att representera ett de facto bruksskick efter mer än 15 års god omvårdnad av yrekskuniga chaufförer. Såvitt jag kan komma ihåg är karosseriets lackering densamma som i slutet på 50-talet. Förutom den patina som de gångna åren förlänat karosseriet syns endast mindre tecken på slitage, medan däcken, som ju är förbrukningsdelar, är i dåligt skick. F.ö. sitter det ett komplett artilleriekerframhjul som reservhjul löst i sin balja vid höger fotsteg.

Kylarprydnaden "Spirit of Ecstasy" saknades redan på 1950-talet och det kan hållas för icke särskilt osannolikt att den behölls av familjen Lithander. Det befintliga kylarlocket är av den enkla typ som levererades av Rolls-Royce till ägare som vid behov ville ha möjlighet att ersätta den flygande damen ("The Flying Lady" som prydnaden också kallades) för att undvika stöld. Bekymrande är dock att båda parkeringslamporna ovanpå framskärmarna har försvunnit sedan 1950-talet. Ett runt instrument på instrumentpanelen saknas liksom handluftpumpen för att pumpa upp ett initialtryck i bensintanken före start. Talröret mellan kupé och chaufför saknas också. En box med elkabelanslutningar med tillhörande reglage för belysningssystemet synes ha varit utsatt för viss åverkan och märken efter en avlägsnad tillverkningsskylt (med chassinummer) finns också på instrumentpanelen."

(Källa Lennart Haajanen i Ventilen, Göteborgs Motorhistoriska klubbs medlemtidning, 2004 nr 3)

Object description

Besiktningsinstrumentet har följande text:

År 1923 den 2 Febr verkställdes av undertecknad i Göteborg besiktning å en automobil tillhörig Direktör Edv. Lithander, Göteborg.

Beskrivning å automobilen:

Automobilen är en heltäckt 6-sitsig vagn samt avsedd för personbefordran. Dess längd 490 cm, höjd...... (tomt fält) cm, största bredd 184 cm. Axelavstånd 367 cm, hjulavstånd fram 146 cm, bak 145 cm. Dess tillverkare är Rolls Royce, England. Typ Rolls Royce 1914. Fabriksnummer 2252. Automobilens egen vikt med tyngsta karosseri enl vågsedel 2257 (2387) kg. Drivkraftens art och nummer: Benzinmotor nr 63 A. Antal hästkrafter: 40-50. Motorens cylindertal: 6. Cylinderdimensioner 114 mm diam 121 mm slag. Automobilen är avsed att kunna föra 7 personer.

Lastningsförmåga...(tomt fält) kg. Högsta hjultryck å framaxeln 585 kg, å bakaxeln 824 kg. ringbredd fram 13,5 cm, bak 13,5 cm. Minsta tillåtna ringbredd: fram 10 cm, bak 13 cm efter 1 oktober 1924. Hjulringarnas beskaffenhet Gummi (Luftringar).

Skattevikt enligt uppgift 2097 kg (2147 kg).

Automobilens beskaffenhet:

Överensstämmer automobilen till sin beskaffenhet med de i § 1 av K.F. av 30 juni 1916 meddelade bestämmelser med däruti senare gjorda ändringar och tillägg och är aotomobilen jämväl i övrigt lämplig för sitt ändamål? Ja.

Göteborg den 2 februari 1923. (Undertecknat av ett svårläst namn: av E Ryegren).

Att häri omförmälda automobil denna dag blivit härstädes registrerad samt därvid tilldelats igenkänningsmärke, bestående av, utom den länet betecknande bokstaven O, ordningsnumret 295; betyder Göteborg, i landskansliet, den 3 februari 1923 Ex officio: (svårläst förnamn) Björkman.

Summa 17 kronor för registreringsavgift, stämpelavgift och lösen.

Inventarienummer
GIM:8666
Inventarienummer - tidigare
TPB 3; I:1352; GM:13252
Exemplarnummer - motor
2252
Sakord
hjuldon; bil; kvartslimousine
Nummer i serie - bibliotek
O 295
Modell- eller artikelnamn
Silver Ghost
Namn - fotograf
Danielsson, Anna, fotograf [2012]
Namn - förvärvat från
Lithander, Edvard, direktör
Namn - tillverkning
Rolls Royce; Rothschild & Fils, J. [karossen]
Namn - användning
Gustafsson, Viktor, chaufför
Varumärke
Rolls Royce
Tidpunkt - tillverkning
1913 [januari]; 1900-talet
Tidpunkt - användning
1923-1930
Tidpunkt - modell
1914
Beskrivning

6-cylindrig 7,43 liters sidventilmotor på ca 65 hk vid 1750 varv. Dubbel tändning med såväl magnet som batteri. Karosseriet är av typen kvartslimosine och är byggd a J Rothschild & Fils, Paris. Växellådan är treväxlad (den ersattes i produktion under år 1913 av en fyrväxlad låda). Modellen kallas kvartslimousine - dvs kupéutrymmet är täckt och chaufförsutrymmet har fast tack menär f.ö. öppet åt sidorna med dörr endast på vänster sida.

Mellan fram- och baksäte fanns en taltratt och slang (saknas idag). Bilen kunde ta upp till 6 passagerare - tre i baksätet i kupén, två på extrastolar som kan fällas upp framför baksätet samt en bredvid chauffören.

"Vad gäller automobilens skick kan det allmänt konstateras, att fordonets yttre ser ut att representera ett de facto bruksskick efter mer än 15 års god omvårdnad av yrekskuniga chaufförer. Såvitt jag kan komma ihåg är karosseriets lackering densamma som i slutet på 50-talet. Förutom den patina som de gångna åren förlänat karosseriet syns endast mindre tecken på slitage, medan däcken, som ju är förbrukningsdelar, är i dåligt skick. F.ö. sitter det ett komplett artilleriekerframhjul som reservhjul löst i sin balja vid höger fotsteg.

Kylarprydnaden "Spirit of Ecstasy" saknades redan på 1950-talet och det kan hållas för icke särskilt osannolikt att den behölls av familjen Lithander. Det befintliga kylarlocket är av den enkla typ som levererades av Rolls-Royce till ägare som vid behov ville ha möjlighet att ersätta den flygande damen ("The Flying Lady" som prydnaden också kallades) för att undvika stöld. Bekymrande är dock att båda parkeringslamporna ovanpå framskärmarna har försvunnit sedan 1950-talet. Ett runt instrument på instrumentpanelen saknas liksom handluftpumpen för att pumpa upp ett initialtryck i bensintanken före start. Talröret mellan kupé och chaufför saknas också. En box med elkabelanslutningar med tillhörande reglage för belysningssystemet synes ha varit utsatt för viss åverkan och märken efter en avlägsnad tillverkningsskylt (med chassinummer) finns också på instrumentpanelen."

(Källa Lennart Haajanen i Ventilen, Göteborgs Motorhistoriska klubbs medlemtidning, 2004 nr 3)

;

Besiktningsinstrumentet har följande text:

År 1923 den 2 Febr verkställdes av undertecknad i Göteborg besiktning å en automobil tillhörig Direktör Edv. Lithander, Göteborg.

Beskrivning å automobilen:

Automobilen är en heltäckt 6-sitsig vagn samt avsedd för personbefordran. Dess längd 490 cm, höjd...... (tomt fält) cm, största bredd 184 cm. Axelavstånd 367 cm, hjulavstånd fram 146 cm, bak 145 cm. Dess tillverkare är Rolls Royce, England. Typ Rolls Royce 1914. Fabriksnummer 2252. Automobilens egen vikt med tyngsta karosseri enl vågsedel 2257 (2387) kg. Drivkraftens art och nummer: Benzinmotor nr 63 A. Antal hästkrafter: 40-50. Motorens cylindertal: 6. Cylinderdimensioner 114 mm diam 121 mm slag. Automobilen är avsed att kunna föra 7 personer.

Lastningsförmåga...(tomt fält) kg. Högsta hjultryck å framaxeln 585 kg, å bakaxeln 824 kg. ringbredd fram 13,5 cm, bak 13,5 cm. Minsta tillåtna ringbredd: fram 10 cm, bak 13 cm efter 1 oktober 1924. Hjulringarnas beskaffenhet Gummi (Luftringar).

Skattevikt enligt uppgift 2097 kg (2147 kg).

Automobilens beskaffenhet:

Överensstämmer automobilen till sin beskaffenhet med de i § 1 av K.F. av 30 juni 1916 meddelade bestämmelser med däruti senare gjorda ändringar och tillägg och är aotomobilen jämväl i övrigt lämplig för sitt ändamål? Ja.

Göteborg den 2 februari 1923. (Undertecknat av ett svårläst namn: av E Ryegren).

Att häri omförmälda automobil denna dag blivit härstädes registrerad samt därvid tilldelats igenkänningsmärke, bestående av, utom den länet betecknande bokstaven O, ordningsnumret 295; betyder Göteborg, i landskansliet, den 3 februari 1923 Ex officio: (svårläst förnamn) Björkman.

Summa 17 kronor för registreringsavgift, stämpelavgift och lösen.

Historik

den första täckta Rolls Roycen i Sverige. "Ett brev från Rolls-Royce Ltd i juli 1957 meddelar att chassit blev färdigtillverkat den 15 januari 1913 och levererat vid den tidpunkten till karosseritillverkaren i Paris. Det är icke orimligt att den kompletta vagnen blev färdig hos Carrosserie J. Rothschild & Fils, Rheims & Auscher, Paris, först ett år senare, dvs 1914." ...

"Förste ägaren var, enligt The Edwardian Rolls-Royce, en Mr Elliot och vagnens såldes via Automobiles Rolls-Royce i Paris. Därefter ägdes vagnen från 1914 av Mr D.A.Upson. Både Elliot och Upson var bosatta under den aktuella perioden i Frankrike och hade naturligtvis välordnad ekonomi, ty en automobil av den är typen var dyr och kördes uteslutande av chafför. Det framgår dessutom att Mr. Upson, som var amerikan, hade under 1914 adresser både i Paris och Monte Carlo.

Vid en färd nära Nice i början av 1914 råkade chauffören ut för en mindre olycka som försköt bakaxeln sidlänges vilket medförde en skada i det stora klotformade kardanknutshuset strax bakom växellådan. Efter visst dividerande mellan Rolls-Roycemekanikern och chauffören medgav den senare att missödet faktiskt inträffat. Kardanknutshuset byttes, och skadan ansågs tydligen så ovanlig att det skadade huset skickades till Mr Royce för inspektion.

1914 utbröt 1:a världskriget och enligt ett brev från den amerikanske Rolls-Royceagenten Robert Schuette stod vagnen uppställd under kriget hos en vän till ägaren "någonstans nära floden Rhen". Perioden 1918-1920 är oklar, men vagnen kan ha stått kvar i Frankrike till 1920.

Vagnen befanns härnäst magasinerad under åren 1920-1922 hos den gamla firman Barker & Co. (Coachbuilders) Ltd i London. Den såldes sedan via firman W.S. & J.S.Turk i London till en okänd klient. Det är ingalunda osannolikt att denne klient kunde ha varit Edvard Lithander, Göteborg.

Vi vet från ett av Rolls-Royce leveranskort att bl.a. vissa arbeten på vagnens framfjädring gjordes den 23 november 1922 samt att ett kylarlock av mässing och komplressionsringar levererades till E.Lithander den 10 december 1923. Kylarlocket är det som finns på vagnen idag"..."Det framgår vidare ur leveranskorten att ventilfjädrar levererades såväl i december 1928 som i juni 1929, samt yyterligare komplressionsringar i januari 1930. Som bekant gick bilmotorerna på den tiden med betydligt fetare bränsleblandning än nu, och måste regelmässigt "sotas", och man kan anta att vissa servicearbeten utfördes vid dessa tillfällen."

Eftersom direktör Lithander köpte vagnen begagnad hade varit intressant att veta av vem bilen importerades till Göteborg. Uppgiften att den ställdes ut på Jubileumsutställningen är inte helt sannolik.

"Inom ramen för Jubileumsutställningen genomfördes en separat internationell automobilutställning den 9 maj-12 juni 1923. Enligt utställningskatalogen fanns dock ingen Rolls-Royce utställd, inte heller nämnde Svensk Motortidning denna vagn i sin aartikel om automobilutställningen.... Kontakter med Lithanders efterlevande har icke kastat något ljus över frågan kring Edvard Lithanders förvärv av denna Rolls-Royce."

(Källa Lennart Haajanen i Ventilen, Göteborgs Motorhistoriska klubbs medlemtidning, 2004 nr 3)

Familjen hade en chafför anställd som hette Gustafsson och som körde bilen. Edvard Lithander, som bl.a. var riksdagsledamot, använde vid några tillfällen bilen för resa till Stockholm med Gustafsson vid ratten. Vid flera tillfällen var man tvungen att stanna och öppna grindar över vägen. Man övernattade någonstans eftersom resan tog för lång tid för att avverka på en dag.

En av döttrarna, Gertud Lithander, lärde sig köra bil i Rollsen med Gustafsson som lärare. (Källa: Thomas Murray, barnbarn till Edvard Lithander)

; bilen köptes begagnad för 90.000 kronor 1923. På Viktor Gustafssons inrådan lämnades bilen till museet som gåva 1931. Edvard Lithander hade annars tänkt att yngste sonen Patrick skulle få den att plocka isär. Det tyckte Viktor Gustafsson var synd.
Utställning - tidigare utställd i
Lundbyvisning
Sammanhör med - objekt
GMA:13985
Arkivreferens
GMA:13983:1-11 foton; GMA:13984 körkort [Viktor Gustafsson]; GMA:13986:1-2 fotoalbum
Land - tillverkning
Frankrike; Storbritannien
Land - användning
Sverige
Klassifikation GSM
industrihistoria
Klassifikation OCM (smal)
Fordon: Bilar (493.5)
Lagringsmedium
ARKIVmapp 1840 [Danielsson 2012]
Namn - copyright/upphovsrättsinnehavare
Göteborgs Stadsmuseum
Licens - media
Erkännande
Belongs to Samling
GIM :: Göteborgs Industrimuseums samlingar

Leave a comment

You can comment on the object here. We moderate all comments before publishing.