"De första åren på 1950-talet innebar ett enormt uppsving för cykel-påhängsmotorer av alla de slag. Kulmen nåddes under åren 1952-53, då det fanns minst ett 40-tal olika märken på den svenska marknaden. Dock började redan en ny utveckling ta fart, nämligen den trend som gick i riktning mot de kompletta mopederna med motorerna placerade i specialkonstruerade ramar. Under 1954 var i stort sett de lösa påhängarna redan utkonkurrerade.
Ungefär samtidigt kunde vi uppleva ett liknande uppsving för en annan form av 2-hjulingar-skotern. "Jättekul på små, små hjul" kunde en och annan vitsa till det. Den inkapslade och renliga skotern var givetvis välkommen som kontrast till de ofta ganska oljedrypande och oskyddade påhängarna, som hade en benägenhet att smutsa ner byxben etc. Skoterns små och breda hjul samt den ur tyngdpunktshänseende lämpliga motorplaceringen var också något helt annat än en oftast tvivelaktigt placerad cykelmotor på en ranglig trampcykel.
Två norska ingenjörer, Bjarne Chistensen och Johan Mustad, bosatta i Göteborg, beslöt att kasta sig in på småhjulsmarknaden. De konstruerade därför den helt otroliga "MUSTAD folkskoter 111" som premiärvisades år 1954. Med sina 10 x 3" hjul och motorn placerad över framhjulet för direktdrift per kedja, hade den vissa gemensamma drag med några 20-talskonstruktioner. Den tyska "Autoflug" och den brittiska "ABC Scootamota" var bägge skoterliknande skapelser med små hjul. Ingen var dock så extrem som Mustad.
Som drivkälla valdes den tyska påhängsmotorn "AMO FM 50K" som även den var något av en särling bland mopedmotorerna. Motorn var nämligen vertikalt delad och hade utbytbart cylinderfoder. Vid 4000 varv/min utvecklade den 1,3 hkr, vilket skulle visa sig bli ödesdigert för Mustad-skotern. Myndigheterna ansåg nämligen att skotern var alltför snabb och följaktligen borde registreras som mc.
Leave a comment
You can comment on the object here. We moderate all comments before publishing.