Gustav Vasa, eller Gustav I, var kung i Sverige 1523 till 1560.
Den svartvita planschen visar ett så kallat trekvartsporträtt, med kungen delvis i profil. Han tittar åt höger och har skägg och mustasch. Han har på sig en mönstrad jacka och en mörk barett (en slags basker) med en ljus plym. I händerna håller han ett par skinnhandskar.
Spiralerna under porträttet är Gustav Vasas signatur och namnteckning. Där står också hans regeringsår och fyra valspråk:
”All makt är av Gud.”
”Säll den, som fruktar Herren.”
”Om Gud är med oss, vem kan då stå emot oss?”
”Himmel och jord äro Herrens.”
Det är inte ovanligt att Gustav Vasa skildras som Sveriges landsfader. I och med honom lades idén om en union i Norden ner, och resan mot dagens svenska nation påbörjades. En annan bild av kungen är den av en maktfullkomlig uppkomling som inte hade några problem med att lägga sig i stort och smått med en rasande frenesi.
Porträttet målades i början av 1540-talet av en tysk målare, Jacob Binck. Denne var egentligen kunglig hovmålare vid det danska hovet, hos Kristian III. I samband med förhandlingarna mellan Sverige och Danmark i Brömsebro i september 1541 bad Gustav Vasa att få ”låna” Binck av Kristian III. Binck verkade sedan som hovmålare i Sverige 1541och 1542 och målade då sitt berömda porträtt av kungen. Det är ett av de äldsta som finns av honom.
Gustav Vasa var då cirka 45 år gammal. Det var av stor vikt för honom både att sprida bilder av sig själv som kung och att de skulle vara av hög kvalitet och visa hans bästa sida. Att måla kungliga porträtt var nästan som en genre i sig själv och kan förklara varför konstnärerna kunde arbetsvandra från hov till hov. För Gustav Vasa var det också viktigt att bli målad av en konstnär som dög för andra kungar då han själv inte kom från en självklar kungaätt. I ett internationellt perspektiv var Vasaätten ny och oprövad som kungadynasti.
Porträttet har blivit en av de bilder som om och om igen återanvänds när det skrivs om Gustav Vasa. Det är därför inte konstigt att det valts som förlaga till en skolplansch. Samma bild användes också på den svenska femkronorssedeln mellan 1965 och 1981.
Gustav Eriksson Vasa föddes 1497 och avled 1560. Han var riksföreståndare 1521 till 1523, innan han den 6 juni 1523 valdes till svensk konung efter Sveriges utträde ur den nordiska unionen. Det är därför Sverige firar nationaldag 6 juni. Senare i historien upphöjdes han till landsfader och blev en viktig nationell symbol.
Gustav Vasa var gift tre gånger, med Katarina av Sachsen-Lauenburg, Margareta Eriksdotter
respektive Katarina Stenbock. Han fick elva barn. Tre av dem, Erik, Johan och Karl, blev svenska kungar.
Gustav Vasa, or Gustav I, was the king of Sweden between 1523 and 1560.
The black and white wallchart shows a so-called three-quarter portrait with the king partly in profile. He is looking to the right and has a beard and a moustache. He is wearing a patterned jacket and a dark barette (a type of beret) with a bright plume. He is holding a pair of leather gloves in his hands.
The spirals under the portrait are Gustav Vasa’s signature and autograph. Also included are the years of his reign and his four mottos:
“All power is of God.”
“Blessed is he who fears the Lord.”
“If God is with us, who is against us?”
“The Lord is the earth and everything in it.”
It is not uncommon for Gustav Vasa to be depicted as the father of Sweden. With him, the idea of a Nordic union was put to rest and the journey towards the Swedish nation of today was begun. Another common depiction of the king is that of a powerful parvenu who did not hesitate to involve himself in all matters large and small with a furious frenzy.
The portrait was painted at the beginning of the 1540s by a German painter, Jacob Binck, who was the court painter to the Danish court under Christian III. As part of the negotiations between Sweden and Denmark in September 1541, Gustav Vasa asked if he could “borrow” Binck from Christian III. Binck then worked as court painter in Sweden in 1541 and 1542 and painted the most well-known portrait of the king. It is one of the oldest remaining portraits of him.
Gustav Vasa was around 45 years-of-age at the time. For Vasa, it was highly important both to spread images of himself as king and to ensure that such images were of a high quality and showed his best side. Painting royal portraits was almost a genre in its own right, which is why artists were able to move from court to court. Gustav Vasa considered it important that he was painted by an artist who was suitable for other kings given that he himself was not from a clear line of monarchs. From an international perspective, the House of Vasa was new and untested as a royal dynasty.
The portrait has become one of those images that is used time and time again whenever anything is written about Gustav Vasa. It is therefore not unusual that it served as the model for a wallchart. The same image was also used on the Swedish five kronor note between 1965 and 1981.
Gustav Eriksson Vasa was born in 1497 and died in 1560. He was Protector of the Realm from 1521 until 1523, until he was elected king of Sweden on 6 June 1523 when Sweden exited from the Kalmar union. It is for that reason that the National Day of Sweden is celebrated on 6 June. Later in history, Gustav Vasa was elevated to father of the nation and transformed into an important national symbol.
Gustav Vasa was married three times, to Catherine of Saxe-Lauenberg, Margaretta Eriksdotter and Catherine Stenbock. He fathered eleven children. Three of them, Eric, John and Charles, also went on to become Swedish kings.
From the series "The Kings and reigning queens of Sweden", 1910.
Leave a comment
You can comment on the object here. We moderate all comments before publishing.