Kylián, Jirí, Kylian, Jiri
::
person

- Object description
"Kylian studerade vid balettskolan vid Nationalteatern i Prag från nio års ålder 1956 och från 1962 vid Prags konservatorium för musik och dans. 1967 erhöll han ett stipendium att kunna fortsätta studierna vid Royal Ballet School i London, där han kom i kontakt med alla de viktiga strömningarna och personligheterna inom såväl balett som modern dans. Den framstående koreografen John Cranko erbjöd honom kontrakt vid Stuttgartbaletten, där han var chef, och uppmuntrade honom att själv börja skapa koreografi. Han hörsammade detta och debuterade i Stuttgart med verket Paradox för Novere Gesellschaft och det blev efterhand koreografin och den moderna dansen som alltmer tog över. 1973 kom han som gästkoreograf för första gången i kontakt med Nederlands Dance Theater i Haag och skapade verken Viewers, Stoolgame och La Cathédrale Engloutie, och där kom han sedan att stanna sedan dess. För denna framstående teater har han skapat över 50 dansverk och sedan 1975 har han varit dess konstnärlige ledare och i hög grad verkat för att ge teatern dess ryktbarhet i dansvärlden.
1978 fick han ett internationellt genombrott med verket Sinfonietta med musik av landsmannen Leos Janacek vid ett gästspel vid U.S. Spoleto Festival i Charleston, South Carolina i USA. Därefter han kommit att räknas som en av dansvärldens mest framstående koreografer med en alldeles egen energisk, poetisk stil och gästkoreografier och gästspel i ett stort antal länder, däribland i återkommande samarbete med svenska Cullbergbaletten och dess koreografer/dansare som Mats Ek, Niklas Ek och Ana Laguna och produktioner för Sveriges Television. Han har bland annat också arbetat vid Parisoperan och Tokyobaletten. Bland kända verk kan nämnas Symphony of Psalms, Forgotten Land, Overgrown Path, Svadebka, Stamping Ground och l'Enfant et les sortileges. Sedan mitten av 1980-talet har Kylian alltmer fördjupat sig i en alltmer abstrakt, surrealistiskt präglad stil med ett djupt existentiellt, gåtfullt sökande, vilket resulterat i verk som No More Play, Petite Mort, Sarabande, Falling Angels, Sweet Dreams, Whereabouts Unknown med ett särskilt Black and White Program, samt Kaguyahime, baserad på en japansk sagoberättelse.
1978 inledde han en världsunik satsning med uppdelandet av Netherlands Dance Theater (NDT) i NDT1 (det ordinarie kompaniet) och NDT2 (för unga dansare, 17–22 år). 1991 fullbordades det med NDT3 (för äldre dansare, över 40 år) och därmed kunde "alla de tre dimensionerna i en dansares livsåldrar" speglas. 1995 firades teaterns 35-årsjubileum och Kylians 20-årsjubileum som dess konstnärlige ledare med det stora verket Arcimboldo i samverkan mellan alla tre ensemblerna. 1999 lämnade han rollen som konstnärlig ledare för teatern, men kvarstod som dess huvudkoreograf. 2009 avrundade han det löpande arbetet på NDT med verket Mémoires d’Oubliettes.
2006 spelade han i samarbete med filmregissören Boris Paval Conen in filmverket CAR–MEN i tjeckiska kolgruvor. 2009 följde de upp filmsamarbetet i samband med jubileumsproduktionen Zugvögel för Bayerska statsbalettens 20-årsjubileum i München. Samma år erhöll han TV–priset Prix Italia för TV–produktionen av verket Wings of Wax. 2011 skapade han tillsammans med den amerikanske konstnären Jason Akira Somma dans– och videoinstallationen Anonymous för Cadensa Festival i Haag."
Leave a comment
You can comment on the object here. We moderate all comments before publishing.