logo

Carlotta - the museum database

GM:175 :: altarskåp, bilder

Object description
"Björlanda kyrkas forna altarprydnad. Skänkt 1872. Detta intressanta fornminne, troligen förskrifvande sig från 1400-talet, föreställer Yttersta domen; så vidt nemligen detta ämne, som trotsar menniskosnillet till och med i dess djerfvaste flygt, kan med några få i trä skurna bilder återgifvas. Öfverst thronar Återlösaren, visande med högra handen upp åt himmelen och med den venstra åt helfvetet. Till höger om honom ser man jungfru Maria och till venster patriarchen Adam, båda i bedjande ställning. Straxt nedanföre Christus krypa de döda fram ur sina grifter. Aldranederst visa sig till höger om (...) de rättfärdiga och till venster de fördomda. För de förra, här betecknade genom tio individer är Apostelen Petrus i begrepp att öppna himmelrikets port. Ofvanför muren genom hvilken denna port leder, ses englar musicerande med stränginstrumenter. Längst åt venster om Christus öppnar en stor drake sitt brinnande svalg och deruti nedkrypa de fördömda den ene efter den andre, påskyndade af Minos, domaren med tjurhufvudet [Minotaurus, en hednisk myth, som vunnit ett slags burskap i kristendomens konstmytologi. En liten demon, som möjl. skall vara afgrundsfursten sjelf, thronar ofvanpå drakhufudet o.s.v."
Object description

Del av altarskåp. Fragmentarisk framställning av yttersta domen Med Kristus, centralt placerad och med högra handen höjd i välsignelse. Bakom honom rättfärdighetens svärd och nådens lilja vilka också symboliserar kyrkoårets sista söndag, Domsöndagen. (Felplacerade, då liljan bör sitta på Kristi högra sida som symbol för frid och evigt liv). På Kristi högra sida knäböjer den bedjande Jungfru Maria och på hans vänstra Johannes döparen. De tillsammans utgör ”Deesis”= Bönfallandet, där de på domens dag ber om barmhärtighet för människosläktet. Nedanför denna scen finns en relief i två delar som på den högra sidan framställer Petrus som med sin nyckel låser upp himmelens port för de rättfärdiga. Ovanför porten spelar två änglar på luta. På den vänstra reliefen motas en grupp människor ned i helvetets gap av hornförsedda djävlar. I reliefernas övre kant stiger människor upp ur sina gravar. Reliefer och skulpturer har ursprungligen varit placerade i ett altarskåp försett med två flyglar. Skulpturer samt fragment av baldakiner från flygeldörrarna finns kvar i Björlanda kyrka.

Trätekniker:Två reliefer, tre skulpturer, ett svärd samt en liljestängel ursprungligen från corpus i ett senmedeltida altarskåp.Sekundärt monterade på ett bakstycke bestående av 6 spontade furubrädor sammanhållen med en profilerad ram med gerade hörn och innanför denna en profilerad prydnadslist.

Relief 1 föreställande yttersta domen med Petrus vid himmelrikets port. Skuren i ett stycke ur en halverad ekstock med minsta diameter 540 mm, undersidan planhuggen med rakt järn,kärnan placerad i reliefens bakre kant. Bearbetningsspår på övriga ytor av både raka och skålformade järn.

Relief 2 föreställande helvetets gap är även det taget ur en ekstock vars undersida uppvisar spår efter planhuggning med rakt järn samt spår efter skålformat järn längst höger sida.Kärnan placerad i reliefens bakre kant.Reliefen är skuren i ett stycke med undantag av de båda djävlarnas horn och svansar som anstyckats och limmats mot huvudstycket.

Båda dessa reliefer som tillsammans utgör en enhet har fixerats mot det sekundära bakstycket med hjälp av grova handsmidda spikar. De tre skulpturerna föreställande Maria, Kristus samt Johannes döparen är alla skurna i ett stycke men här har man använt mindre halverade stockar i ljust lövträ.

Ytbehandling:

Fragmentarisk polykromi som till vissa delar är sekundär. Metallbelagda ytor till större delen oxiderade med guldinslag,matt teknik Zwishgold/legering och med största sannolikhet sekundära.Små fragment av originalpolykromi kan hittas, På drakens huvud syns ett område med lystrering, silver med grönt lack, delar av karnation samt blå matt bemålning på insidan av Petrus mantel är troligen också original.Gröna partier på sockeln är till största delen original och består av två skikt ett underliggande opakt matt grönt färglager på vilket en transparent grön lasyr har påförts.Det sekundära bakstycket har matt bemålning direkt på träytan,ramen är målad med svart matt färg.

Inventarienummer
GM:175
Motivord
Yttersta domen
tidigare id-beteckning
Brusewitz 481
Typ av förvärv
gåva
Sakord
altarskåp; bilder
Sakord/keyword - english
altarpiece
Namn - förmedlare eller återförsäljare
Brusewitz, Gustaf Henrik, 1812-1899
alt
Tidpunkt - tillverkning
1200-talet [delar, ca]; 1300-talet [delar, ca]; 1400-talet [delar, ca]; 1500-talet [delar, ca]; medeltiden
Tidpunkt - förvärv till museet
1872
Beskrivning
"Björlanda kyrkas forna altarprydnad. Skänkt 1872. Detta intressanta fornminne, troligen förskrifvande sig från 1400-talet, föreställer Yttersta domen; så vidt nemligen detta ämne, som trotsar menniskosnillet till och med i dess djerfvaste flygt, kan med några få i trä skurna bilder återgifvas. Öfverst thronar Återlösaren, visande med högra handen upp åt himmelen och med den venstra åt helfvetet. Till höger om honom ser man jungfru Maria och till venster patriarchen Adam, båda i bedjande ställning. Straxt nedanföre Christus krypa de döda fram ur sina grifter. Aldranederst visa sig till höger om (...) de rättfärdiga och till venster de fördomda. För de förra, här betecknade genom tio individer är Apostelen Petrus i begrepp att öppna himmelrikets port. Ofvanför muren genom hvilken denna port leder, ses englar musicerande med stränginstrumenter. Längst åt venster om Christus öppnar en stor drake sitt brinnande svalg och deruti nedkrypa de fördömda den ene efter den andre, påskyndade af Minos, domaren med tjurhufvudet [Minotaurus, en hednisk myth, som vunnit ett slags burskap i kristendomens konstmytologi. En liten demon, som möjl. skall vara afgrundsfursten sjelf, thronar ofvanpå drakhufudet o.s.v." [enl. Brusewitz-liggaren];

Del av altarskåp. Fragmentarisk framställning av yttersta domen Med Kristus, centralt placerad och med högra handen höjd i välsignelse. Bakom honom rättfärdighetens svärd och nådens lilja vilka också symboliserar kyrkoårets sista söndag, Domsöndagen. (Felplacerade, då liljan bör sitta på Kristi högra sida som symbol för frid och evigt liv). På Kristi högra sida knäböjer den bedjande Jungfru Maria och på hans vänstra Johannes döparen. De tillsammans utgör ”Deesis”= Bönfallandet, där de på domens dag ber om barmhärtighet för människosläktet. Nedanför denna scen finns en relief i två delar som på den högra sidan framställer Petrus som med sin nyckel låser upp himmelens port för de rättfärdiga. Ovanför porten spelar två änglar på luta. På den vänstra reliefen motas en grupp människor ned i helvetets gap av hornförsedda djävlar. I reliefernas övre kant stiger människor upp ur sina gravar. Reliefer och skulpturer har ursprungligen varit placerade i ett altarskåp försett med två flyglar. Skulpturer samt fragment av baldakiner från flygeldörrarna finns kvar i Björlanda kyrka.

Trätekniker:Två reliefer, tre skulpturer, ett svärd samt en liljestängel ursprungligen från corpus i ett senmedeltida altarskåp.Sekundärt monterade på ett bakstycke bestående av 6 spontade furubrädor sammanhållen med en profilerad ram med gerade hörn och innanför denna en profilerad prydnadslist.

Relief 1 föreställande yttersta domen med Petrus vid himmelrikets port. Skuren i ett stycke ur en halverad ekstock med minsta diameter 540 mm, undersidan planhuggen med rakt järn,kärnan placerad i reliefens bakre kant. Bearbetningsspår på övriga ytor av både raka och skålformade järn.

Relief 2 föreställande helvetets gap är även det taget ur en ekstock vars undersida uppvisar spår efter planhuggning med rakt järn samt spår efter skålformat järn längst höger sida.Kärnan placerad i reliefens bakre kant.Reliefen är skuren i ett stycke med undantag av de båda djävlarnas horn och svansar som anstyckats och limmats mot huvudstycket.

Båda dessa reliefer som tillsammans utgör en enhet har fixerats mot det sekundära bakstycket med hjälp av grova handsmidda spikar. De tre skulpturerna föreställande Maria, Kristus samt Johannes döparen är alla skurna i ett stycke men här har man använt mindre halverade stockar i ljust lövträ.

Ytbehandling:

Fragmentarisk polykromi som till vissa delar är sekundär. Metallbelagda ytor till större delen oxiderade med guldinslag,matt teknik Zwishgold/legering och med största sannolikhet sekundära.Små fragment av originalpolykromi kan hittas, På drakens huvud syns ett område med lystrering, silver med grönt lack, delar av karnation samt blå matt bemålning på insidan av Petrus mantel är troligen också original.Gröna partier på sockeln är till största delen original och består av två skikt ett underliggande opakt matt grönt färglager på vilket en transparent grön lasyr har påförts.Det sekundära bakstycket har matt bemålning direkt på träytan,ramen är målad med svart matt färg.

Presentationstext
Biblisk scen - Den yttersta domen. Människor skickas antingen till paradiset eller till helvetet. Detta är en bit av ett altarskåp från Björlanda kyrka på Hisingen. (GM:175) [Göteborgs födelse, 2017]
Presentation text - english
Biblical scene - The Last Judgement. People are being sent to euther Heaven or Hell. This is part of an altarpiece from Björlanda Church on Hisingen. (GM:175) [The Birth of Gothenburg, 2017]
Utställning - utställd i
Göteborgs födelse, 2017
alt
Utställningsdel - utställd i
Göteborgs födelse : Nya Lödöse 1473-1621
alt
Monter - utställd i
Göteborgs födelse : Nya Lödöse 1473-1621 : (142) - Liv och död
alt
Utställning - tidigare utställd i
Dödens riter, 1994
Arkivreferens
B. 215
Materialkategori
färg; metall; trä
Material
ek; furu; järn; lövträ [ljust]; oljefärg
Land - användning
Sverige
Landskap - användning
Bohuslän
Härad - användning
Västra Hising
Socken - användning
Björlanda
Kommun - användning
Göteborg
Plats - användning
Hisingen
Byggnad - användning
Björlanda kyrka
Klassifikation OCM (smal)
Heliga föremål och platser (778)
Teknik
förgyllning; bets; polykromi
Bredd (cm)
130 [ca]
Höjd (cm)
182 [ca]
Djup (cm)
22 [ca]
Namn - copyright/upphovsrättsinnehavare
Göteborgs Stadsmuseum
Licens - media
Erkännande
Belongs to Samling
GM :: Göteborgs Museums samlingar

Leave a comment

You can comment on the object here. We moderate all comments before publishing.