logo

Carlotta - the museum database

ADAS musikaliska teater :: organisation

Object description

"ADAS grundtema är människans övergivenhet, medvetenhet om kvinnors dubbla utsatthet och tron på en inneboende kraft. Vi tar vår utgångspunkt i det reala och använder oss av den dokumentära verkligheten för att bidra till det demokratiska samtalet och skapa konst som tar sin utgångspunkt i det levda. En stark konstnärlig form med genomgående musikaliska inslag ger möjligheten att gestalta sköra och svåra stycken av liv och personliga erfarenheter. ADAS blandar högt och lågt, lyfter undangömda mänskliga erfarenheter genom att gestalta dem med konstnärlig spets. Även om formen bygger på det oförmodade och fragmentariska värnar vi det sammanhängande: att göra teatern till en plats där subjekten, med botten i det universella, får bre ut sig i alla kulörer och all sin motsägelsefullhet. Konsten ska gestalta det emotionella och skapa mening, ta parti; den ska belysa sammanhang och stå för alla människors okränkbara värde.

ADAS arbetar med scenkonst i den europeiska laboratorieteatertraditionen. Med de egna kropparna och rösterna som grund bedriver vi ett utforskande arbete där vi i mötet med verkligheter gestaltar det vi anar finns där. I teaterns form gör vi perspektivbyten och låter olika typer av kunskaper/insikter mötas: människors berättelser, poesi, vetenskapliga rön, politisk retorik. Tillsammans med många olika medarbetare skriver, formar och iscensätter ADAS föreställningar som tar spjärn i dessa tysta erfarenheter och historier. ADAS gör sig till talesperson genom att gå ut i samhället och ställa sig där, ta sin utgångspunkt i det reala, och använda sig av den dokumentära verkligheten för att bidra till det demokratiska samtalet och skapa konst som tar sin utgångspunkt i det levda.

ADAS arbetar konsekvent med det sceniska språket och på att utmana gränsen mellan scen och salong; hur skeenden kan gestaltas i musik och ljud och hur språkets rytm kan bära ett innehåll. Vi arbetar medvetet med skådespelarens fysiska tillika vokala närvaro och uttryck för att låta själva kropparna/rösterna kommunicera implicita innebörder. Vi undersöker också hur skådespelarens förhållande till sitt privata jag och rolltagandet kan ge innehållet en extra dimension och vi problematiserar relationen konst – verklighet.

Vår bas är på KONSTEPIDEMIN i Göteborg där vi spelar på vår ateljéscen som är tillgänglighetsanpassad och intim med ca 30 platser. Självfallet spelar vi även våra föreställningar på turné."

Inventering - ingår i
Kunskapsuppbyggande projekt, 2021
Visat namn
ADAS musikaliska teater
Verksamhetsnamn
ADAS musikaliska teater
Sakord
organisation
Sakord/keyword - english
organization
Tidpunkt - verksamhetsstart
1993
Beskrivning

"ADAS grundtema är människans övergivenhet, medvetenhet om kvinnors dubbla utsatthet och tron på en inneboende kraft. Vi tar vår utgångspunkt i det reala och använder oss av den dokumentära verkligheten för att bidra till det demokratiska samtalet och skapa konst som tar sin utgångspunkt i det levda. En stark konstnärlig form med genomgående musikaliska inslag ger möjligheten att gestalta sköra och svåra stycken av liv och personliga erfarenheter. ADAS blandar högt och lågt, lyfter undangömda mänskliga erfarenheter genom att gestalta dem med konstnärlig spets. Även om formen bygger på det oförmodade och fragmentariska värnar vi det sammanhängande: att göra teatern till en plats där subjekten, med botten i det universella, får bre ut sig i alla kulörer och all sin motsägelsefullhet. Konsten ska gestalta det emotionella och skapa mening, ta parti; den ska belysa sammanhang och stå för alla människors okränkbara värde.

ADAS arbetar med scenkonst i den europeiska laboratorieteatertraditionen. Med de egna kropparna och rösterna som grund bedriver vi ett utforskande arbete där vi i mötet med verkligheter gestaltar det vi anar finns där. I teaterns form gör vi perspektivbyten och låter olika typer av kunskaper/insikter mötas: människors berättelser, poesi, vetenskapliga rön, politisk retorik. Tillsammans med många olika medarbetare skriver, formar och iscensätter ADAS föreställningar som tar spjärn i dessa tysta erfarenheter och historier. ADAS gör sig till talesperson genom att gå ut i samhället och ställa sig där, ta sin utgångspunkt i det reala, och använda sig av den dokumentära verkligheten för att bidra till det demokratiska samtalet och skapa konst som tar sin utgångspunkt i det levda.

ADAS arbetar konsekvent med det sceniska språket och på att utmana gränsen mellan scen och salong; hur skeenden kan gestaltas i musik och ljud och hur språkets rytm kan bära ett innehåll. Vi arbetar medvetet med skådespelarens fysiska tillika vokala närvaro och uttryck för att låta själva kropparna/rösterna kommunicera implicita innebörder. Vi undersöker också hur skådespelarens förhållande till sitt privata jag och rolltagandet kan ge innehållet en extra dimension och vi problematiserar relationen konst – verklighet.

Vår bas är på KONSTEPIDEMIN i Göteborg där vi spelar på vår ateljéscen som är tillgänglighetsanpassad och intim med ca 30 platser. Självfallet spelar vi även våra föreställningar på turné."

Namn - verksam vid
Adler Sandblad, Fia [konstnärlig ledare]; Franke-Blom, Jonas; Johansson Gyllenspetz, Gunilla; Åström, Elisabeth
Land
Sverige
Stad
Göteborg
Gata/adress
Konstepidemins väg 6, ateljé 201
Scen/spelplats
Adams musikaliska teater
Klassifikation GSM
fri grupp; scenkonst
Litteratur - beskriven i
C:2277
alt
Namn, författare - huvuduppslag
Holmqvist, Kerstin
Titel - huvudtitel
Dans- och teaterområdet i Göteborg
Namn, utgivare - 260b
Kultur Göteborg [?]
Tidpunkt - utgivning (260c)
2001
Webblänk - url
adasmusikaliskateater.se [hämtad 2017-09-26]
Webblänk, Expansion och mångfald - url
dh.gu.se
Institutionsnamn
Adas musikaliska teater

Leave a comment

You can comment on the object here. We moderate all comments before publishing.