Gammal kärlek rostar långsamt
Det var en gång en stad som hade 220 kranar i sitt hamninlopp och vars största varv, Götaverken, var världens största. Det var på 1950-talet. Sedan kom en varvskris, och varvskranarna försvann. År 2020 fanns bara tolv varvskranar kvar, och av dem var det bara tre som faktiskt användes.
2015 såldes några av norra Älvstrandens kranar på auktion. Entusiastiska invånare anordnade stödfester. Göteborgsföretagen Stena Line, Serneke och Volvo gick ihop med lokala profiler och köpte två kranar. Göteborgarna är helt enkelt väldigt förtjusta i de gamla varvssymbolerna – trots att mycket vatten har runnit under kranarna sedan hamnen myllrade av dem. På senare år har de nästan blivit ikoniska. Det säljs ölflaskor, posters och brickor med kranar på. Kanske är de för Göteborg vad Eiffeltornet är för Paris? Det tycker i alla fall en insändarskribent i Göteborgs-Posten.
»Det vore lite som om Paris skulle sälja sitt Eiffeltorn eller Pisa sitt lutande torn. Kranarna är en viktig del av stadens skyline och är en av symbolerna för Göteborg.«
CRANES - In the mid-1900s Gothenburg had 220 shipyard cranes. Then the shipyards were closed. Today many people want the last cranes to be preserved as symbols of the city.
----------
Old love slowly dying
Once upon a time there was a city that had 220 cranes in its port approaches, and whose biggest shipyard, Götaverken, was the largest in the world. That was in the 1950s. Then the shipyard crisis came and the shipyard cranes disappeared. In 2020 only 12 shipyard cranes remained, of which only 3 were actually in use.
In 2015 some of the cranes in the Norra Älvstranden district were sold at auction. Enthusiastic residents organised support parties. The Gothenburg companies Stena Line, Serneke and Volvo joined forces with local stakeholders and bought two cranes. Gothenburgers just love these symbols of the old shipyards – even though a lot of water has passed under the cranes since the port teemed with them. In recent years they have almost become iconic. It’s possible to buy beer bottles, posters and badges featuring cranes. Perhaps cranes are for Gothenburg what the Eiffel Tower is for Paris? At least, that’s what one correspondent to Göteborgs-Posten thinks:
“It would be rather as if Paris would sell its Eiffel Tower or Pisa its leaning tower. The cranes are an important part of the city skyline and are one of the symbols of Gothenburg.”