Det byggdes i Tyskland och var försett med en Mercedesmotor på 110 hk. Planet befann sig i Sverige 1914 på uppvisningsflygning, men beslagstogs av Svenska Staten. Det hamnade på Malmslätt varefter Thulin år 1915 erhöll det. Han reparerade det och kallade det "Albatross-Thulin typ C". Det försågs med dubbelkommando och användes vid Flygskolan i Ljungbyhed.
Det störtade 1918 och inköptes 1920 av John Eriksson, Göteborg. Denne inståndsatte det och försåg det med en Bristol-Jupiter 3-cyl stjärnmotor på 110 hk. Det flögs till 1936 då det störtade. Planets mekaniker, Ever Larsson köpte det för 1.000 kr (betalningen erlagd med 500 kr kontant och resten i form av en motorcykel värderad till 500 kr). Han reparerade det och flög utan registrering till 1939, varefter det magasinerades.
Planet återfanns i fragment vid inventering av Svenska Oljeslageriets linoljeförråd i en lada vid Stensjön. Endast vingarna var hela. Flygkroppen hade efter en störtning helt demolerats. Endast de förband av stål som utgjort knutar i träkonstruktionen hade sparats. Hjulställ saknades, liksom förarsäte, instrumenttavla och vindruta. Dessa delar (utom hjulstället) överlämnades av Larsson till Curt Palmblad.
1961 erhöll Göteborgs Industrimuseum planet som gåva av Evert Larsson. Vid samtal med tidigare ägaren John Eriksson framkom att han ansåg att Evert Larsson endast haft maskinen "i sin vård" och att Erikssons avsikt hade varit att maskinen skulle övergå i Larssons ägo, men att detta aldrig blivit av i formell mening.
Leave a comment
You can comment on the object here. We moderate all comments before publishing.