logo

Carlotta - the museum database

GSMS:220076 :: förundersökning, utgrävning

Object description

Fartygslämning. Bestående av vraket efter ostindiefararen GÖTHEBORG som den 12 sept 1745 förliste på grundet Hunnebådan. GÖTHEBORG är bl a känd för sin last av ostindiskt porslin. Ca 1/3 av lasten bärgades efter olyckan och påföljande två år. Senare har ytterligare delar av lasten bärgats, senast 1906-07. Marinarkeologisk undersökning av vrakplatsen gjordes 1986-1994. (Rapport dnr 430-3439-1995.)

Händelseförlopp: GÖTHEBORG lämnade Göteborg tidigt år 1743. I lasten fanns framförallt trä och järn. Bly kom från London eller hämtades där för att säljas i utlandet. Första stoppet på väg till Kina blev Cadiz i Spanien. Här tog man ombord mellan två och fyra ton silver för att sälja i Kina. Väl framme i Kanton avyttrades de medhavda varorna och man tog i stället ombord te, porslin, pärlemor, kryddor och siden. Om hemresan, som startade 1744, vet man inte mer än att man drabbades av svält, storm och sjukdomar, samt att den blev tämligen långdragen.

När man den 12/9 året därpå har exakt 1/2 sjömil kvar till Elfsborgs fästning, går man på det kända undervattensgrundet Hunnebådan. Hårt berg knäcker hennes köl och drivs genom bordläggningsplankorna. Hon klamrar sig fast på Hunnebåden med fören, medan aktern långsamt sjunker till botten. Så släpper fören taget och fartygets akter skär sig långsamt ner i bottens lerlager, nertyngd av last och rigg. Orsaken till att man gick på det välkända grundet, trots att man hade lots ombord, känner man ej.

  • Data elements
Inventering - ingår i
Inventering, stadshistoriska skåp, 2023
Inventarienummer
GSMS:220076
Fornlämningsnummer - RAÄ
Lundby 319:1
Lämningsnummer - RAÄ
L1960:1783
Fornlämningstyp - historisk tid
fartygslämning; vrak
Typ av förvärv
fältarbete
Sakord
förundersökning; utgrävning
Tidpunkt - utgrävningsstart
1986
Tidpunkt - utgrävningsslut
1994
Arkeologisk period
tidigmodern tid (1500 e. Kr - 1850 e. Kr)
Beskrivning

Fartygslämning. Bestående av vraket efter ostindiefararen GÖTHEBORG som den 12 sept 1745 förliste på grundet Hunnebådan. GÖTHEBORG är bl a känd för sin last av ostindiskt porslin. Ca 1/3 av lasten bärgades efter olyckan och påföljande två år. Senare har ytterligare delar av lasten bärgats, senast 1906-07. Marinarkeologisk undersökning av vrakplatsen gjordes 1986-1994. (Rapport dnr 430-3439-1995.)

Händelseförlopp: GÖTHEBORG lämnade Göteborg tidigt år 1743. I lasten fanns framförallt trä och järn. Bly kom från London eller hämtades där för att säljas i utlandet. Första stoppet på väg till Kina blev Cadiz i Spanien. Här tog man ombord mellan två och fyra ton silver för att sälja i Kina. Väl framme i Kanton avyttrades de medhavda varorna och man tog i stället ombord te, porslin, pärlemor, kryddor och siden. Om hemresan, som startade 1744, vet man inte mer än att man drabbades av svält, storm och sjukdomar, samt att den blev tämligen långdragen.

När man den 12/9 året därpå har exakt 1/2 sjömil kvar till Elfsborgs fästning, går man på det kända undervattensgrundet Hunnebådan. Hårt berg knäcker hennes köl och drivs genom bordläggningsplankorna. Hon klamrar sig fast på Hunnebåden med fören, medan aktern långsamt sjunker till botten. Så släpper fören taget och fartygets akter skär sig långsamt ner i bottens lerlager, nertyngd av last och rigg. Orsaken till att man gick på det välkända grundet, trots att man hade lots ombord, känner man ej.

Världsdel - fyndort
Europa
Land - fyndort
Sverige
Socken - fyndort
Lundby
Stad - fyndort
Göteborg
Plats - fyndort
Hunnebådan
Klassifikation OCM (smal)
Arkeologi (172)
Belongs to Samling
GSMS :: Göteborgs stadsmuseums stadsarkeologiska samling

Leave a comment

You can comment on the object here. We moderate all comments before publishing.