Text tillhörande bilden:
"Det var på den tiden, då det inte fanns bro över älven. En herre hade av någon anledning ärende över till Hisingen och uppsökte därför med sitt ekipage färjan vid Kvillebäcken. Men det var vinter, och färjan befanns vara infrusen. Den reslystne fick vända. En månad senare kom han igen. Den gången var det visserligen is på älven men närmast stranden gick en öppen råk som ingen kunde komma över. Så det blev till att vända igen. Tredje gången han kom var det vår, isen var borta, farleden fri, men tyvärr blåste hård, ostlig vårstorm som pressat vattnet långt undet medelnivån. Färjan stod på grund vid bryggan. Fjärde gången den envise resenären försökte lyckades han faktiskt ta sig över älven, men på andra sidan blev det stopp igen. Hans vagn kollapsade i de djupa hjulspåren på vägen vid färjeläget. Historien är förmodligen överdriven men ger dock en antydan om vad som genom tiderna varit det stora cruxet för Göteborgs kommunikationer-- passagen över älven. På 1930-talet ville man "definitivt" lösa problemet och byggde då en bro med på den tiden mycket tillfredsställande kapacitet. Nu-- tjugo år senare-- är bron hopplöst otillräcklig och man har tvingats projektera inte bara en ny bro (i väster) utan också en tunnel. Stadens av allt att döma dyraste byggärende genom tiderna. Bilden visar Götaälvbron, sedd från södra älvstranden en lugn stund på dagen."
Leave a comment
You can comment on the object here. We moderate all comments before publishing.