En ny bil, färsk kyckling eller biljetter till friidrotts-VM i Göteborg? Man kan undra vilken vinst som lockade mest för personen som spelade på denna lott den 3 september 1994. Kanske var det gott nog att det göteborgska dansbandet Arvingarna spelade?
Bingolotto startade 1989 i lokala tv-kanalen Kållevisionen. Programledare blev handbollsdomaren och journalisten Leif »Loket« Olsson. Producenten var gammal pingisspelare. Att direktsända bingo i tv, dessutom med dansband, var helt nytt. Viljan att dra in pengar till idrotten var större än kunskapen om att göra tv.
Men formatet blev en succé. 1992 flyttade Bingolotto till den nya kanalen TV4 och fick bästa sändningstid. En rekordkväll är värd att nämna: »Uppesittarkvällen«, 23 december 1995, när 3 miljoner såg programmet och 6,5 miljoner lotter såldes. Under 90-talets finanskris spelade Bingolotto en viktig roll. När arbetslösheten steg levde ändå drömmen om miljonvinsten varje lördag. Idrottsklubbar sålde lotter för att ta igen tappade intäkter. Genom åren har Bingolotto dragit in över 16 miljarder till föreningslivet.
[Grejen med Göteborg, 2021]A new car, a chicken to cook or tickets to the World Championships in Athletics in Gothenburg? What prize most tempted the person who bought this ticket on 3 September 1994? Perhaps watching the Gothenburg dance band Arvingarna play was reward enough?
Bingolotto was launched in 1989 in the local TV channel Kållevisionen. The host was the handball judge and journalist Leif “Loket” Olsson. The producer was a former table tennis player. Broadcasting bingo live on TV, and with dance bands, was totally new. The desire to bring in money to sports clubs was greater than the knowledge of how to produce TV.
But the format succeeded. In 1992 Bingolotto moved to prime time on the new channel TV4. On one record evening, “Uppesittarkvällen”, 23 December 1995, three million people watched and 6.5 million tickets were sold.
During the 1990s financial crisis, Bingolotto played an important role. As unemployment rose, the dream of the million-kronor prize every Saturday lived on. Sports clubs sold tickets to replace their lost income. Over the years Bingolotto has brought in 16 billion kronor to Sweden’s clubs.
[The Thing about Gothenburg, 2021]
Leave a comment
You can comment on the object here. We moderate all comments before publishing.